Update II | Bayer: 'Kijken mogelijk naar een nieuwe wedstrijdleider' Formule 1
Formule 1

Update II | Bayer: 'Kijken mogelijk naar een nieuwe wedstrijdleider'

Update II | Bayer: 'Kijken mogelijk naar een nieuwe wedstrijdleider'

Er lijkt een herstructurering aan te komen in de Formule 1 rondom de wedstrijdleiding. Er wordt al tijden gesproken van de mogelijke gevolgen die de beslissingen tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi zullen hebben voor Michael Masi, en dat er veranderingen plaats gaan vinden, dat staat vast. De vraag blijft alleen nog of het de Australiër is die volgend jaar de touwtjes in handen heeft in de sport, daar zijn namelijk niet alle teams het over eens.

De FIA is sinds de gebeurtenissen in het Midden-Oosten bezig aan een onderzoek waarin het bekijkt wat er precies misgegaan is in Abu Dhabi, en hoe de fouten die gemaakt zijn in het vervolg voorkomen kunnen worden. In dit onderzoek hebben ze ook de teams gevraagd om hun mening te delen met betrekking tot de keuzes die Masi maakte in de laatste ronden van het 2021-kampioenschap.

Bronnen melden aan BBC dan naar aanleiding van dit onderzoek er wijzigingen plaats gaan vinden in hoe de wedstrijdleiding werkt. Er worden maatregelen genomen die moeten verzekeren dat de wedstrijdleider vrij beslissingen kan maken in een 'kalme omgeving'. Deze aanpassing acht men nodig vanwege het feit dat de teams via de boordradio druk uit konden oefenen op de wedstrijdleiding.

Er wordt in de Formule 1-wereld gesuggereerd dat Masi operationele fouten begaan heeft, en er wordt getwijfeld aan zijn rol in de sport. Tegelijkertijd zien de teams ook in dat Masi onder grote druk keuzes moest maken en dat hij blootgesteld was aan invloeden van buitenaf. Dat zou bij een neutrale wedstrijdleider niet het geval moeten zijn, zo luidt de consensus onder insiders. Er wordt ook overwogen om de betrokkenheid van de stewards te herzien en te kijken hoe deze samenwerking verbeterd kan worden.

Teams willen Masi zien vertrekken

Het doorgaans goed ingevoerde Britse medium meldt ook dat meerdere teams kersverse FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem aangeraden hebben om een vervanger te zoeken voor Masi. Een bron geeft bij het medium dan ook aan dat hij of zij de kans groot acht dat de Formule 1 voor 2022 op zoek gaat naar een nieuwe wedstrijdleider.

Er bestaat echter geen unanimiteit over deze oplossing. Er zijn ook teams die zich onverschillig opstellen tegenover de keuzes die Masi maakte in Abu Dhabi, en enkel willen dat Masi meer ondersteund wordt dan in het 2021-seizoen. Red Bull Racing heeft aangegeven niet te willen dat de wedstrijdleider vertrekt, Mercedes, McLaren, Alpine, Aston Martin, Alfa Romeo en Haas wilden niet reageren. Williams meldde dat ze niet vinden dat teams beslissingen moeten nemen omtrent FIA-personeel.

De secretaris-generaal van de FIA, Peter Bayer, gaat binnenkort in gesprek met de Formule 1-coureurs om te zien hoe zij kijken naar de gebeurtenissen van de seizoenfinale. Naar aanleiding van hun feedback, en wat de teams nog melden, wordt er 14 februari een voorstel voorgelegd waaruit moet blijken wat de sport gaat doen om incidenten zoals zich in Abu Dhabi voordeden in de toekomst te voorkomen.

Update 14.20u (28/01) | 'FIA overweegt VAR-systeem voor wedstrijdleiding F1'

De FIA zou voor 2022 een systeem kunnen introduceren dat te vergelijken is met de VAR bij voetbal. In plaats van dat de wedstrijdleider in zijn eentje opdraait voor alle beslissingen wordt de werkdruk met deze oplossing verdeeld over Masi én een team dat van afstand meekijkt met de gebeurtenissen op het circuit. Dit kan een van de maatregelen zijn die de FIA doordrukt na het Abu Dhabi-debacle in 2021.

Bij Motorsport-Magazin is voor het eerst melding gemaakt van het systeem dat de FIA zou kunnen introduceren in het aankomende raceseizoen. Terwijl de wedstrijdleider de belangrijkste taken op het circuit uit blijft voeren, kan een team op de achtergrond verschillende scenario's bekijken en ingrijpen in geval van nood. Zo vervullen ze dus min of meer de rol die de VAR vervult in het hedendaagse voetbal.

De FIA ontvangt op de gekozen locatie niet alleen de realtime data vanaf het circuit, maar ook het radioverkeer. Teambazen kunnen dan meldingen maken bij de heren die van afstand toezicht houden, terwijl Masi ongestoord zijn taken kan uitvoeren. Daarmee zou de FIA dus meteen ook het getouwtrek aan de wedstrijdleider oplossen.

Update II 14.55u (28/01) | Bayer: 'Kijken mogelijk naar een nieuwe wedstrijdleider'

Formule 1-wedstrijdleider Michael Masi zou zijn rol binnen de sport kunnen verliezen na het incident in Abu Dhabi. Peter Bayer, de man die recent aangewezen is als hoofd F1 voor de FIA, suggereert dit volgens BBC. Daarmee heeft het motorsportorgaan voor het eerst laten weten serieus te overwegen om de Australiër de deur te wijzen.

'Michael heeft het in veel opzichten goed gedaan, dat hebben we benadrukt', stelt hij volgens het Britse nieuwsmedium. 'We hebben echter ook gemeld dat we mogelijk naar een nieuwe wedstrijdleider zouden gaan kijken', voegt hij daaraan toe. De huidige wedstrijdleider is er dus van op de hoogte dat de FIA op zoek kan gaan naar een vervanger.

Maar daar stopt de FIA niet. Om incidenten zoals in Abu Dhabi in de toekomst te voorkomen wil het ook de algehele structuur van de wedstrijdleiding omgooien. 'We kijken naar de diverse rollen van de wedstrijdleider, die verantwoordelijk is voor de sport, veiligheid en activiteiten op het circuit zelf. Dat is teveel verantwoordelijkheid', denkt Bayer.

'Deze rollen gaan we verdelen onder diverse mensen. Dat beperkt de druk die op de wedstrijdleider staat', zo geeft hij de plannen van de FIA vrij. Een van de maatregelen die ze nemen is dat ze niet meer toestaan dat de teams de wedstrijdleiding direct kunnen benaderen: 'De teammanagers kunnen nog wel vragen stellen. We willen echter een buffer bouwen met een werknemer tussen de wedstrijdleider en de teambazen die deze verzoeken goedkeurt.'

F1-teams willen niet eindigen achter een safety car

De reden dat Masi in Abu Dhabi voor een vrij rigoureuze aanpak ging, was omdat de teams vooraf aangegeven hadden niet te willen eindigen achter een safety car. Bayer: 'We hebben de teams gevraagd of ze nog steeds achter hun verzoek stonden om de race liever niet onder een safety car te laten eindigen. Daar stemden ze allen nog mee in.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws