Waar hebben de F1-teams hun ontwikkelingstokens aan besteed? Formule 1
Formule 1

Waar hebben de F1-teams hun ontwikkelingstokens aan besteed?

Waar hebben de F1-teams hun ontwikkelingstokens aan besteed?

We gaan een bijzonder 2021-jaar in waarin de Formule 1-teams niet volledig losgelaten zijn wat betreft de ontwikkeling van de nieuwe bolides. Door het grotendeels bevriezen van de reglementen is volgens Red Bull Racing-teambaas Christian Horner nog maar zo'n veertig procent van de bolide aan te passen deze winter. Om toch nog zwaktepunten aan te kunnen pakken, kregen de teams ontwikkelingstokens toegewezen, die ze in konden zetten om aan bepaalde onderdelen tóch te kunnen sleutelen. Maar voor welke onderdelen zijn welke teams gegaan? F1Maximaal zocht het uit.

Mercedes - W12

We trappen ironisch genoeg af met een team dat de kaarten heel dicht tegen de borst houdt. Van Mercedes hoor je in het off-season eigenlijk bijna nooit wat op technisch gebied, en 2021 is hier geen uitzondering in. De regerend wereldkampioen heeft vrijwel niets naar buiten gelekt over waar ze mee bezig gegaan zijn bij de Mercedes W12. Wel zijn er al een aantal onderdelen waarvan we vermoeden dat Mercedes ze voor 2021 met rust laat. Zo kwamen ze in 2020 met een volledig vernieuwde achterwielophanging voor de dag. Onwaarschijnlijk dus dat ze ook dit jaar verwachten daar de meeste tijdswinst te boeken. Daarnaast moet benadrukt worden dat het verwijderen van het DAS-systeem, dat na 2020 verboden is door de FIA, Mercedes geen tokens kost, maar dat ze wel een nuttig hulpmiddel ontnomen wordt.

Red Bull Racing - RB16B

Het team van Max Verstappen staat weer een serieuze uitdaging te wachten deze winterstop. Traditiegetrouw wordt het team een rol als underdog toegeschreven in het gevecht met Mercedes, zo ook in 2021. Hoe willen ze dit jaar de Duitse concurrenten, die al zeven jaar op rij een maatje te sterk gebleken zijn, verschalken? Vermoedelijk met behulp van een nieuwe versnellingsbak. Door de Oostenrijkers zelf is het niet bevestigd, maar berichtgeving van een doorgaans goed ingevoerde bron, Will Buxton, suggereert dat er een compleet vernieuwde versnellingsbak aan zit te komen vanuit Milton Keynes.

In het huidige systeem mogen teams kiezen tussen twee kleine aanpassingen of één grote. De versnellingsbak wordt in het tokensysteem gezien als een grote aanpassing. Mocht dit dus daadwerkelijk het onderdeel zijn waarbij Red Bull de grootste progressie denkt te boeken, dan zal Red Bull, naast de aerodynamische ontwikkelingen die alle teams door kunnen voeren, het hierbij moeten laten. Honda komt in 2021 tevens voor de dag met een flinke vermogenstoename, maar de ontwikkeling van de motoren valt buiten de ontwikkelingstokens wanneer er aan de afmeting van het onderdeel niets significant verandert.

McLaren - MCL35M

Bij McLaren was voordat de winterstop begon al duidelijk waar het haar tokens aan uit zou geven. De renstal uit Woking, die de derde plek van 2020 zal gaan verdedigen met de MCL35M, maakte vorig seizoen namelijk bekend dat ze van Renault-power over zouden stappen naar Mercedes. In eerste instantie werd gedacht dat het Britse team hier geen tokens aan uit zou hoeven geven, maar de verandering bleek te ingrijpend. 'In de essentie wordt het een hele nieuwe auto', zei Piers Thynne, de man die bij McLaren over de productie gaat, dan ook ten overstaan van Motorsport.com. Het ontwikkelingstoken van het team dat volgend jaar Daniel Ricciardo en Lando Norris huisvest gaat dus naar de installatie van de Mercedes-motor, waardoor ze op andere gebieden geen progressie kunnen boeken. Ze krijgen daar echter wel meer vermogen voor terug.

Aston Martin - n.t.b.

Hoewel Aston Martin lange tijd niets losliet over waar ze deze winter aan zijn gaan sleutelen, is recent toch duidelijk geworden waar men hoog op inzet in 2021. Otmar Szafnauer gaf in gesprek met Sky Sports F1 aan dat zijn renstal met een vernieuwd chassis voor de dag gaat komen. Ze gebruiken de tokens om op aerodynamisch gebied nóg meer uit de sterke basis te halen die de RP20 het team uit Silverstone biedt. Maar er is meer: Aston Martin mag omdat Mercedes-materiaal van 2020 technisch gezien geen innovatie is, maar een upgrade, vernieuwde Mercedes-onderdelen installeren zonder tokens te gebruiken.

Diverse onderdelen van de regerend wereldkampioen mag Aston Martin dus 'kosteloos' overnemen. Denk hierbij aan de achterwielophanging van de W11, die als revolutionair werd gezien, en de versnellingsbak die aangepast werd in Brackley naar aanleiding van de wijziging aan de achterwielophanging. 'Aston Martin rijdt in 2020 nog steeds met een kopie van de W10, waardoor ze in theorie niet de volle voordelen uit die ophanging kunnen halen', zei doorgewinterde Formule 1-journalist Mark Hughes over de kwestie. Maar omdat deze upgrades 'gratis' zijn, kan het de rondetijden van Aston Martin alleen maar ten goede komen.

Alpine - A521

Bij Alpine heeft de nadruk de afgelopen weken op de interne structuur van het personeel gelegen, en dat houden ze graag zo. Er is over de bolide van Franse makelij vrijwel niets bekend, alleen dat deze de A521 gaat heten. Daarnaast plaagde het voormalige Renault haar fans met een testlivery maar gaf het de kleurensamenstelling van 2021 nog niet eens vrij, wat inhoudt dat zelfs de definitieve kleuren van het omgedoopte team nog een vraagteken vormen. Vrijwel alle details omtrent de bolide die Alpine in 2021 naar P4 of hoger moet tillen, zijn verhuld in een dikke mistbank. Met de komst van Fernando Alonso valt een ontwikkelingsslag van Alpine te verwachten, maar op welk gebied de tokens ingezet gaan worden, valt niet te zeggen en ook niet te voorspellen.

Ferrari - SF21

Voor Ferrari is er eigenlijk maar één gebied waarop we kunnen aannemen dat ze zich richten, en dat is op motorvermogen. Het verhaal van de Italiaanse renstal is bekend: op vermogen ijzersterk in 2019, drama in 2020 en nu de mogelijkheid om zich op weer terug te vechten naar de top van het veld. Hoogstwaarschijnlijk is dit dan ook precies wat ze aan het doen zijn. Diverse Italiaanse bronnen maakten de afgelopen periode melding van een vernieuwde krachtbron die in Maranello ontwikkeld wordt. De meest recente suggesties melden zelfs dat Ferrari voor een uitdagend en risicovol ontwerp gegaan is in een poging een flinke inhaalslag te slaan.

Doorgaans vallen ontwikkelingen aan de motoren buiten de ontwikkelingstokens, maar het klinkt alsof de ingrepen bij Ferrari dusdanig groot zijn dat het haar token hier wel degelijk aan besteden moet. Mocht Ferrari wat motorontwikkelingen betreft toch binnen de lijntjes kleuren, dan zou de achterkant van de bolide mogelijk ook nog in het vizier liggen van de ontwerpers. Tegen het einde van het 2020-seizoen zagen we al een SF1000 met een vernieuwde diffuser, naar specificatie van de 2021-versie, en volgens Auto, Motor und Sport ligt dit deel van de bolide ook onder het vergrootglas. Voor welke van de twee onderdelen Ferrari tokens inlevert, blijft onduidelijk, maar dit zijn wel de primaire kandidaten voor een Italiaanse technische inhaalslag.

AlphaTauri - AT02

AlphaTauri heeft besloten om zich te wagen aan de voorkant van de bolide voor 2021 volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com. De vrij sterk ogende AT01 zal opgevolgd worden door de AT02, waarvan vermoed wordt dat de neus de grootste transformatie zal ondergaan. Het team uit Faenza zal naar alle waarschijnlijkheid de voorkant van de auto verdunnen en meer naar het succesvolle concept waar Mercedes al jaren mee rijdt toe laten groeien: een dunne neus met een cape. Deze ontwikkeling aan de voorkant van de bolide is groot genoeg om het totale ontwikkelingsbudget van de Italianen op te vreten - de gebruikelijke jaarlijkse overname van de achterkant van de Red Bull van vorig jaar zal wegens financiële restricties dan ook niet plaatsvinden.

Alfa Romeo - C41

Ook bij Alfa Romeo ligt de nadruk in 2021 op de voorkant van de bolide. De neus van de C41 zal volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com een make-over ondergaan, wat betekent dat het team uit Hinswil net zoals de nummer zes van 2020, AlphaTauri, aan de voorkant de meeste progressie denkt te kunnen boeken. Ook van het team van Antonio Giovinazzi en Kimi Raikkonen wordt verwacht dat ze met de ontwikkeling van de neus meer convergeren richting het model van Mercedes, dat de afgelopen jaren nou eenmaal de status quo geworden is bij de Formule 1-teams.

Haas - VF21*

Het enige team waarvan wel duidelijk is wat ze willen gaan doen, maar waar simpelweg niets over te melden valt, is Haas. Teambaas Günther Steiner gaf in gesprek met Auto, Motor und Sport aan dat het Amerikaanse team namelijk haar tokens überhaupt niet gaat gebruiken. 'We hadden een nieuwe neus kunnen bouwen, maar we waren te laat. Het windtunnelprogramma is vorig jaar te lang stilgelegd om onze neus klaar te hebben voor de deadline eind september', aldus Steiner tegenover het Duitse medium. Daarbij maakt hij de kanttekening dat Haas wegens haar sterke band met Ferrari toch grotendeels afhankelijk is van waar ze in Maranello mee komen, waardoor de grootste progressie in de prestaties van 2021 dan ook moet komen van wat Ferrari weet te leveren aan verbeterd materiaal. Ook financiële redenen hebben meegespeeld in de keuze om geen tokens in te zetten voor 2021, suggereerde de charismatische teambaas.

Williams - FW43B

De hekkensluiter van 2020 houdt de kaken stijf op elkaar wanneer het de ontwikkelingen voor 2021 betreft. Er cirkelt in de media niets rond omtrent de progressie die de renstal boekt met de FW43B, en dat is op zich ook niet heel vreemd. Voor de Britse renstal, die nog steeds een serieuze achterstand kent op de rest van het veld, valt er in het huidige reglemententijdperk weinig meer te halen. Al zouden ze een flinke stap zetten dan zou het naar alle waarschijnlijkheid niet eens resulteren in punten. Daarom wordt er over het algemeen gedacht dat het team zich al richt op 2022. Dat zal namelijk het moment zijn dat de nieuwe regelgeving ingaat. 2022 is tevens het moment waarop Williams gebruik zal gaan maken van meer Mercedes-onderdelen, waardoor dat eerder als grote mogelijkheid gezien wordt voor Dorilton Capital om haar investering nieuw leven in te blazen.

*Bij deze auto is de officiële naam nog niet bevestigd maar bestaat er wel een vermoeden over hoe deze gaat heten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws