Wat gebeurt er als een Formule 1-team het budgetplafond overschrijdt? Formule 1
Formule 1

Wat gebeurt er als een Formule 1-team het budgetplafond overschrijdt?

Wat gebeurt er als een Formule 1-team het budgetplafond overschrijdt?

Voor het eerst in de geschiedenis van de sport werkt de Formule 1 met een budgetplafond. Deze werd dit jaar geïntroduceerd om het verschil tussen de topteams en de teams die lager in de pikorde staan te verkleinen. Om ervoor te zorgen dat dit ook kan worden bewerkstelligd, wordt er streng gecontroleerd of de teams zich houden aan het budgetplafond. Maar, wat gebeurt er nou eigenlijk als een team het toch overschrijdt? F1Maximaal zocht het uit.

Het is uiteraard van belang dat je weet wat het budgetplafond precies is. Zoals eerder vermeld, heeft het plafond het doel om de ongelijkheid tussen de teams te verkleinen. De drie grootbetalers in de Formule 1, Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari, besteedden per jaar om en nabij de 400 miljoen dollar (331 miljoen euro, red.). Teams als Haas en Williams moesten het doen met ongeveer een derde van dat bedrag. Zo zouden zij natuurlijk nooit in de buurt van de top komen, daarvoor waren de verschillen buiten de baan al te groot. Reden voor de Formule 1, met name voor uitvoerend directeur Ross Brawn, om een oplossing te vinden.

Budgetplafond als oplossing voor ongelijkheid

Deze werd gevonden in het budgetplafond, maar met gemakt werd het echter niet ingevoerd. Niet geheel verrassend waren de drie grootste teams tegen het plafond. Met name Ferrari was tegen een bedrag onder de 145 miljoen dollar. Na maanden van onderhandelingen in zowel 2019 als 2020 slaagden de Formule 1 en de teams erin om toch tot een overeenkomst te komen. Voor 2021 zou het plafond staan op 145 miljoen dollar (119 miljoen euro, red.) en deze zal afnemen tot en met 2023. Vanaf dat jaar zal er worden gewerkt met een maximum bedrag van 135 miljoen dollar (111 miljoen euro, red.).

Dat bedrag is gebaseerd op een kalender van 21 Grands Prix. In 2021 staan er (vooralsnog) 23 races op de planning. Wat gebeurt er dan met het budgetplafond? Deze stijgt dan mee met het aantal races op een kalender. Eén Grand Prix-weekend staat gelijk aan 1,2 miljoen dollar (993.000 euro, red.). Omdat er twee races bij gekomen zijn, stijgt het budgetplafond vanzelfsprekend met 2,4 miljoen dollar (1,9 miljoen euro, red.). Wanneer er minder races zijn dan 21, daalt het budgetplafond. In plaats van dat er bij twee races extra ook 2,4 miljoen extra wordt vrijgemaakt, zou er nu een daling van datzelfde bedrag plaatsvinden bij twee races minder.

Niet alle uitgaven van een team vallen onder het budgetplafond. Alles omtrent het ontwerpen en ontwikkelen van een Formule 1-auto valt onder het maximum budget. Uitgaven die er niet onder vallen zijn bijvoorbeeld marketingkosten, coureurssalarissen, de salarissen van de drie belangrijkste personeelsleden van een team (denk aan teambaas, management etc.) en reiskosten. Deze hebben namelijk weinig tot geen invloed op de prestaties van een team en hebben daarom ook geen plekje binnen het plafond. Wel wordt er gekeken of er ook een salarisplafond kan worden ingevoerd voor de coureurs.

Overtredingen en sancties

De uitgaven die wel onder het budgetplafond vallen, worden zeer streng gecontroleerd. De organisatie van de Formule 1 heeft dan ook de CCA (Cost Cap Administration, red.) in het leven geroepen, speciaal om te controleren of het maximumbudget niet wordt overschreden. De CCA bestaat uit en werkt samen met enkele onafhankelijke financiële experts. Wanneer een team dit niet doet, kan het worden bestraft, zo blijkt uit artikel acht van het financiële reglement. Je hebt ook nog artikel negen en dat omschrijft de straffen.

Er bestaan drie vergrijpen waarvoor een team kan worden gestraft. Als eerste zijn er administratieve fouten. Deze houden in dat een team een bepaalde deadline niet haalt voor het inleveren en tonen van maandcijfers over de uitgaven. Ook het inleveren van onjuiste maandcijfers valt hieronder. De mate waarin een bedrag zou afwijken van de werkelijkheid zou dan bepalen hoe zwaar de overtreding zal worden.

Als tweede en derde heb je het daadwerkelijk niet naleven van het budgetplafond. Waarom deze als tweede én derde staan genoteerd, komt door de ernst van het overschrijden. Het tweede vergrijp gaat namelijk om het overschrijden van het budgetplafond met maximaal vijf procent van het maximum budget. Het derde punt gaat over het overschrijden van meer dan vijf procent van het bedrag van het budgetplafond. Dat laatste wordt gezien als een grove overtreding en kan en zal hoogstwaarschijnlijk zwaarder worden bestraft.

Afhankelijk van de fouten, overschrijdingen en overtredingen worden de straffen bepaald. Deze kunnen van alles zijn: financiële straffen (boetes, red.), nauwere controle op een team en zelfs sportieve sancties behoren tot de mogelijkheden. De sportieve sancties hebben zowel direct als indirect invloed op de prestaties en successen van een team. Zo kan een renstal te maken krijgen met beperkingen tijdens testdagen, maar ook met puntenaftrek en zelfs uitsluiting van het wereldkampioenschap.

Onduidelijkheid over sportieve sancties

Maar net als het budgetplafond zelf kunnen de sportieve sancties op weerstand rekenen. Ferrari, Red Bull en AlphaTauri hebben alle drie nog geen steun betuigt voor het plan om deze definitief in te voeren. Zo gaf Mattia Binotto eerder al aan dat hij eerst meer duidelijkheid wil voordat het zou worden ingevoerd, evenals Red Bull-adviseur Helmut Marko. Die duidelijkheid zou eind mei moeten komen vanuit de Formule 1.

Een wellicht verrassende naam uit de teams die wél voor de sportieve sancties zijn, ook zonder de duidelijkheid die de Ferrari-teambaas graag zou willen, is Mercedes. Toto Wolff gaf tegenover F1-Insider namelijk aan dat hij vindt dat sportieve sancties een goede zaak zijn: 'Financiële overtredingen moeten net zo sportief worden bestraft als technische overtredingen.' De duidelijkheid over de sancties moet nog komen, maar dat het veel losmaakt bij de teams, is in ieder geval wel duidelijk.

Door: Terrence Riepma

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws