Wat gebeurt er als een Formule 1-team het budgetplafond overschrijdt?

Wat gebeurt er als een Formule 1-team het budgetplafond overschrijdt?

Voor het eerst in de geschiedenis van de sport werkt de Formule 1 met een budgetplafond. Deze werd dit jaar geïntroduceerd om het verschil tussen de topteams en de teams die lager in de pikorde staan te verkleinen. Om ervoor te zorgen dat dit ook kan worden bewerkstelligd, wordt er streng gecontroleerd of de teams zich houden aan het budgetplafond. Maar, wat gebeurt er nou eigenlijk als een team het toch overschrijdt? F1Maximaal zocht het uit.

Het is uiteraard van belang dat je weet wat het budgetplafond precies is. Zoals eerder vermeld, heeft het plafond het doel om de ongelijkheid tussen de teams te verkleinen. De drie grootbetalers in de Formule 1, Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari, besteedden per jaar om en nabij de 400 miljoen dollar (331 miljoen euro, red.). Teams als Haas en Williams moesten het doen met ongeveer een derde van dat bedrag. Zo zouden zij natuurlijk nooit in de buurt van de top komen, daarvoor waren de verschillen buiten de baan al te groot. Reden voor de Formule 1, met name voor uitvoerend directeur Ross Brawn, om een oplossing te vinden.

Budgetplafond als oplossing voor ongelijkheid

Deze werd gevonden in het budgetplafond, maar met gemakt werd het echter niet ingevoerd. Niet geheel verrassend waren de drie grootste teams tegen het plafond. Met name Ferrari was tegen een bedrag onder de 145 miljoen dollar. Na maanden van onderhandelingen in zowel 2019 als 2020 slaagden de Formule 1 en de teams erin om toch tot een overeenkomst te komen. Voor 2021 zou het plafond staan op 145 miljoen dollar (119 miljoen euro, red.) en deze zal afnemen tot en met 2023. Vanaf dat jaar zal er worden gewerkt met een maximum bedrag van 135 miljoen dollar (111 miljoen euro, red.).

Dat bedrag is gebaseerd op een kalender van 21 Grands Prix. In 2021 staan er (vooralsnog) 23 races op de planning. Wat gebeurt er dan met het budgetplafond? Deze stijgt dan mee met het aantal races op een kalender. Eén Grand Prix-weekend staat gelijk aan 1,2 miljoen dollar (993.000 euro, red.). Omdat er twee races bij gekomen zijn, stijgt het budgetplafond vanzelfsprekend met 2,4 miljoen dollar (1,9 miljoen euro, red.). Wanneer er minder races zijn dan 21, daalt het budgetplafond. In plaats van dat er bij twee races extra ook 2,4 miljoen extra wordt vrijgemaakt, zou er nu een daling van datzelfde bedrag plaatsvinden bij twee races minder.

Niet alle uitgaven van een team vallen onder het budgetplafond. Alles omtrent het ontwerpen en ontwikkelen van een Formule 1-auto valt onder het maximum budget. Uitgaven die er niet onder vallen zijn bijvoorbeeld marketingkosten, coureurssalarissen, de salarissen van de drie belangrijkste personeelsleden van een team (denk aan teambaas, management etc.) en reiskosten. Deze hebben namelijk weinig tot geen invloed op de prestaties van een team en hebben daarom ook geen plekje binnen het plafond. Wel wordt er gekeken of er ook een salarisplafond kan worden ingevoerd voor de coureurs.

Overtredingen en sancties

De uitgaven die wel onder het budgetplafond vallen, worden zeer streng gecontroleerd. De organisatie van de Formule 1 heeft dan ook de CCA (Cost Cap Administration, red.) in het leven geroepen, speciaal om te controleren of het maximumbudget niet wordt overschreden. De CCA bestaat uit en werkt samen met enkele onafhankelijke financiële experts. Wanneer een team dit niet doet, kan het worden bestraft, zo blijkt uit artikel acht van het financiële reglement. Je hebt ook nog artikel negen en dat omschrijft de straffen.

Er bestaan drie vergrijpen waarvoor een team kan worden gestraft. Als eerste zijn er administratieve fouten. Deze houden in dat een team een bepaalde deadline niet haalt voor het inleveren en tonen van maandcijfers over de uitgaven. Ook het inleveren van onjuiste maandcijfers valt hieronder. De mate waarin een bedrag zou afwijken van de werkelijkheid zou dan bepalen hoe zwaar de overtreding zal worden.

Als tweede en derde heb je het daadwerkelijk niet naleven van het budgetplafond. Waarom deze als tweede én derde staan genoteerd, komt door de ernst van het overschrijden. Het tweede vergrijp gaat namelijk om het overschrijden van het budgetplafond met maximaal vijf procent van het maximum budget. Het derde punt gaat over het overschrijden van meer dan vijf procent van het bedrag van het budgetplafond. Dat laatste wordt gezien als een grove overtreding en kan en zal hoogstwaarschijnlijk zwaarder worden bestraft.

Afhankelijk van de fouten, overschrijdingen en overtredingen worden de straffen bepaald. Deze kunnen van alles zijn: financiële straffen (boetes, red.), nauwere controle op een team en zelfs sportieve sancties behoren tot de mogelijkheden. De sportieve sancties hebben zowel direct als indirect invloed op de prestaties en successen van een team. Zo kan een renstal te maken krijgen met beperkingen tijdens testdagen, maar ook met puntenaftrek en zelfs uitsluiting van het wereldkampioenschap.

Onduidelijkheid over sportieve sancties

Maar net als het budgetplafond zelf kunnen de sportieve sancties op weerstand rekenen. Ferrari, Red Bull en AlphaTauri hebben alle drie nog geen steun betuigt voor het plan om deze definitief in te voeren. Zo gaf Mattia Binotto eerder al aan dat hij eerst meer duidelijkheid wil voordat het zou worden ingevoerd, evenals Red Bull-adviseur Helmut Marko. Die duidelijkheid zou eind mei moeten komen vanuit de Formule 1.

Een wellicht verrassende naam uit de teams die wél voor de sportieve sancties zijn, ook zonder de duidelijkheid die de Ferrari-teambaas graag zou willen, is Mercedes. Toto Wolff gaf tegenover F1-Insider namelijk aan dat hij vindt dat sportieve sancties een goede zaak zijn: 'Financiële overtredingen moeten net zo sportief worden bestraft als technische overtredingen.' De duidelijkheid over de sancties moet nog komen, maar dat het veel losmaakt bij de teams, is in ieder geval wel duidelijk.

Door: Terrence Riepma



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Albon: 'Ik leer veel van Verstappen en Perez over de auto'

Alexander Albon geeft aan veel te leren van zijn seizoen als reservecoureur bij Red Bull Racing. Niet alleen de 2021-bolide h...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Lees meer