F1-testdagen gids: alles over de driedaagse wintertest in Bahrein Formule 1
Formule 1

F1-testdagen gids: alles over de driedaagse wintertest in Bahrein

F1-testdagen gids: alles over de driedaagse wintertest in Bahrein

Het lange wachten van Formule 1-fans wordt eindelijk beloond. De wintertests staan weer voor de deur en dat betekent dat de teams hun ware bolides moeten tonen. Men komt drie dagen in actie op Bahrain International Circuit, op Lance Stroll na krijgt elke coureur anderhalve dag toegewezen in het nieuwe materiaal. Wat moet je allemaal weten over de testdagen? Waar letten kenners op en hoe zorg je dat je dit driedaagse racefestijn goed geïnformeerd ingaat? Met de gids van F1Maximaal.nl, natuurlijk!

Welkom bij een nieuw Formule 1-seizoen. Nieuwe bolides, nieuwe coureurs en nieuwe teambazen: het off-season had van alles wat. Dat betekent dat we veel hebben om naar uit te kijken. Bij AlphaTauri vinden we Nyck de Vries terug, de tweede Nederlander van de grid. Met Oscar Piastri en Logan Sargeant hebben we nog eens twee rookies met een stuk minder race-ervaring dan De Vries en Nico Hülkenberg keert na enkele jaren afwezigheid weer terug.

Oorspronkelijk zouden enkel deze nieuwkomers hun eerste échte meters maken, maar door een fietsongeluk van Stroll komt ook Felipe Drugovich, Formule 2-kampioen van 2022 en reserverijder van Aston Martin, aankomende week in actie. Qua teams zullen we op de grid verder weinig wijzingen zien. Geen naamsveranderingen, enkel her en der wat nieuwe sponsoren, en af en toe een renstal met een interessante nieuwe livery.

De teams komen drie dagen in actie. Op donderdag, vrijdag en zaterdag krijgen ze het circuit toegewezen. De ochtendsessies beginnen om 08.00u Nederlandse tijd en duren tot 12.00u Nederlandse tijd. Dit zijn dus drie sessies van vier uur. Daarna nemen de teams een uurtje lunchpauze en worden de bolides klaargemaakt voor coureur nummer twee. Van 13.00u tot 17.30u vinden de middagsessies plaats. Dit zijn dus sessies van iets meer dan vier uur, een verschil met voorgaande jaren.

De wintertests kunnen live gevolgd worden op F1TV. Ook zenden lokale partijen met televisierechten de beelden uit. Voor het Verenigd Koninkrijk is dat Sky Sports F1, bijvoorbeeld. In Nederland is het Viaplay, dus houd zeker die streamingdienst in de gaten wanneer je de Formule 1-coureurs wil volgen.

Bahrain International Circuit

Kijken we naar Bahrain International Circuit dan hebben we het over een baan die langzamerhand tot de klassiekers van de kalender begint te behoren. Naast het feit dat het asfalt in Sakhir al jaren op de kalender staat (en daar nog jaren op zal blijven staan), is het een interessant circuit. Je zou het in zekere zin over een kam kunnen scheren met Circuit de Barcelona-Catalunya voordat het verbouwd werd, want Bahrein heeft van alles wat.

Voor de liefhebber: Bahrain International Circuit. (Foto: Mercedes AMG F1)
Voor de liefhebber: Bahrain International Circuit. (Foto: Mercedes AMG F1)

Een eerste sector met drie snel opeenvolgende bochten, rechte stukken, een slingerend deel de tweede sector in, een notoir lastige remzone in bocht 10, meer rechte stukken, hogesnelheidsbochten richting sector 3 en twee lange rechte stukken om het af te maken. Op die twee rechte stukken kunnen teams zaken als topsnelheid, tractie en drag uittesten en motoren maximaal openschroeven. In de bochtige delen gaat het juist om een goede balans en het vinden van de ideale mate van downforce.

Net zoals in Spanje bevat het circuit diverse sectoren waarin diverse eigenschappen goed uitgetest kunnen worden. Wanneer teams paarse tijden noteren in sector 1 en 2 kan je er vanuit gaan dat ze richting downforce-intensieve afstellingen gaan. Doen ze dit in sector 3 dan gaan ze vermoedelijk voor minimale drag om te zien hoe ze presteren op extreme powercircuits zoals Monza.

Rondetijden belangrijk, aantal ronden véél belangrijker

Het is voor de fans zeer verleidelijk om tijdens de wintertests al naar het scorebord te kijken. Vaak hebben fans via de diverse streams voldoende inzicht in met welke bandentypen gereden worden en volg je het Britse commentaar dan kan je vaak ook al wel opvangen met wat voor brandstofniveaus coureurs vermoedelijk in actie komen. Het sleutelwoord is hier vermoedelijk, want zelfs een Jenson Button of Nico Rosberg weet van uit de commentaarpositie niet zeker wat er gaande is in de garages.

Wat dus nog véél belangrijker is, is de hoeveelheid ronden die de Formule 1-coureurs kunnen rijden. Waarom? Omdat het in brede lijnen aangeeft hoe het met de betrouwbaarheid van de bolide zit. In 2022 merkten we dat teams die tijdens de wintertests veel last hadden van porpoising en daaraan gelieerde problemen deze tijdens het seizoen ook hadden. Een goed begin is het halve werk, en een goed begin is te herkennen aan veel ronden.

Waar mikken de teams op?

Teams willen lage rondetijden rijden, maar wat is laag, en hoeveel ronden kunnen er fysiek gereden worden? Twee goede vragen die niet accuraat beantwoord kunnen worden. Wel kunnen we inzichten vergaren uit de data van vorig jaar. Op dag één klokte Pierre Gasly met een 1:33.902 de snelste tijd, op dag twee werd daar een halve seconde vanaf gesnoept, en Max Verstappen met een 1:31.720 meer dan twee seconden onder de snelste tijd van die eerste testdag. Een deelverklaring hiervoor is dat de vliegende ronden op de zachtste bandencompounds vaak voor de laatste dag bewaard worden.

De bolides zijn sneller geworden, dus we mogen aannemen dat de tijden richting de 1:31.000 duiken aan het einde van de tests, en dat er ongeveer één-drieëndertigers gereden worden op dag één. Zie je die tijden op het bord staan dan mag je aannemen dat de teams redelijk in de richting zitten van de pace die ze graag zouden zien op de betreffende testdagen.

De betrouwbaarheid van de bolides aftasten is belangrijker dan de maximale snelheid behalen, al helemaal omdat concurrenten meekijken. Met 137 ronden klokte Sergio Pérez in 2022 met een aardige afstand de meeste ronden van alle coureurs tijdens de tests van het voorseizoen. Meer dan dat zijn er niet gereden, dus als een van de rijders er echt heel veel zin in heeft en niet tegen technische problemen aanloopt dan zou de 140 aangetikt moeten kunnen worden. We hebben het dan dus over zo'n 70 ronden per sessie, ongeveer achttien ronden per uur. Komen coureurs aan dat aantal dan liggen ze goed op schema, zou je kunnen stellen.

Waarom je goed op de auto's moet letten tijdens de wintertests van 2023

Een laatste feitje dat je mee moet nemen tijdens het kijken van de wintertests is dat de bolides van 2023 min of meer gelijk zullen zijn aan hoe ze tijdens de eerste Grand Prix van het jaar op het asfalt worden gezet. Voorheen verhulden teams aerodynamische verbeteringen om de tegenstanders niet onnodig wijzer te maken. In de afgelopen jaren zat er vaak veel tijd tussen de wintertests en de eerste race van het jaar, waardoor teams de ontwikkeling aan konden sturen op basis van wat ze gezien hadden tijdens de tests.

Dit seizoen is dat in veel kleinere mate het geval omdat er een week na de tests al geracet wordt. De bolide moet dus min of meer rijklaar zijn wanneer de laatste ronden van de week gereden worden. Met andere woorden: de technische snufjes waar de teams gedurende de winterstop mee gekomen zijn, zullen we deze week al zien.

Interessant is om vooral even naar de vloer te kijken. De FIA heeft gewijzigde reglementen geïntroduceerd om porpoising te verminderen. Daar hebben de teams hun concepten op aangepast, en dat zal zichtbaar zijn. Er zijn ook teams als Alpine en Aston Martin die richting het concept van een van de topteams gegaan zijn, maar dan in extreme mate. Denk hierbij aan hevig gewijzigde sidepods en chassis. Genoeg om naar uit te kijken, dus!

Actie: Pak 20 procent korting op F1TV Pro. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws