Kan Verstappen volgens Tung all-in gaan? 'Dit weekend kan een casino worden' Formule 1
Formule 1

Kan Verstappen volgens Tung all-in gaan? 'Dit weekend kan een casino worden'

Kan Verstappen volgens Tung all-in gaan? 'Dit weekend kan een casino worden'

Coureur Ho-Pin Tung vermoedt dat het sprintweekend in China weleens een casino kan worden. De coureur benadrukt dat er weinig is geracet op de baan in Shanghai waardoor het circuit heel 'groen' is, er nieuw, glad asfalt ligt en de coureurs ook te maken krijgen met hoogteverschillen. Het circuit ligt op een soort moeras, en het brengt allemaal uitdagingen met zich mee.

De Formule 1 keert voor het eerst sinds 2019 weer terug op het Shanghai International Circuit en in die vijf jaar die er voorbij zijn gegaan is er amper geracet op het Chinese asfalt. Sinds de laatste Grand Prix van China zij gedeeltes van de baan opnieuw geasfalteerd, en dus niet het complete circuit. 'Het asfalt dat is neergelegd, verschilt nogal met de oude stukken asfalt. Het is erg fijn en gesloten, terwijl de rest grof en open is', zegt Tung in de voorbeschouwing van NU.nl. 'De veranderingen aan het wegdek kunnen verschillende effecten hebben, zoals verbeterde grip, verminderde bandenslijtage en een betere waterafvoer bij regenachtig weer', analyseert Tung.

In het verleden heeft regen op het Shanghai International Circuit geleid tot grote waterplassen en veel spray, wat de raceomstandigheden bemoeilijkte. 'Deze situatie kan zich dit weekend herhalen, gezien de voorspelde regenbuien. Bovendien is de baan momenteel 'groen', wat betekent dat er weinig rubber van eerdere races op het asfalt ligt, wat de gripniveaus kan beïnvloeden', vervolgt Tung. 'Ik heb gehoord dat bepaalde delen van het wegdek gladder zijn gemaakt om hobbels te verminderen, terwijl ook kunstgras is vervangen door grind op bepaalde delen van het circuit. Omdat er zo weinig is geracet, kan het weekend in combinatie met het sprintformat weleens een casino worden dit weekend.'

Sprintweekend verhoogt onvoorspelbaarheid

Terwijl Tung een voorstander is van actie op de baan en wat meer spektakel, betwijfelt hij of het een goed idee was om de eerste sprintrace van het jaar in China te plannen. De coureurs hebben echter maar een uurtje om aan de baan te wennen. 'De Parc Fermé-regels zijn voor dit seizoen wel wat versoepeld, maar tijdens zo'n weekend met slechts een training blijft het moeilijk om de auto af te stellen, al helemaal op een baan waar de teams en de coureurs al jaren niet zijn geweest', zegt Tung. 'In die ene training moet je dan niet alleen de balans goed krijgen, maar ook de rijhoogte. Daarnaast moet je anticiperen op de veranderende baan, zeker met de grip die zal toenemen gedurende de sessies.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

142603_69b124199d9c5dabe3c5b0c1ea6a3b46
De laatste keer dat er geracet werd in China was in 2019. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

De coureur geeft aan dat data vergaren op China extra cruciaal is voor dit weekend. 'Anders dan bij de meeste andere circuits is het in China moeilijker om informatie te krijgen. Het circuit is waarschijnlijk niet in 3D gescand met een laser, wat normaal gesproken wel gebeurt, zodat de teams een beter beeld krijgen van de details en die kunnen gebruiken in de simulator. Er zijn dus veel vraagtekens voor de teams rond de race in Shanghai. De sprintkwalificatie wordt onvoorspelbaar', denkt Tung. 'Ik denk dat we pas na de kwalificatie op zaterdag een goed beeld hebben van de rangorde. En het kan ook nog eens gaan regen, het zal dus in veel opzichten onvoorspelbaar gaan worden.'

Porpoising kan terugkeren

Een ander probleem waar de rijders mogelijk tegenaan kunnen lopen, is porpoising. 'De laatste tijd is het niet echt meer een gespreksonderwerp, maar het kan dit weekend een rol spelen', zegt Tung. 'We weten nog goed dat de auto's een paar jaren terug heel hard stuiterden. Toen ik in het World Endurance Championship reed op China hadden we daar ook zoveel last van', legt de coureur uit. 'Dat komt vooral door de hobbels en het lange rechte stuk. De auto's liggen dan op hun laagste punt betreffende de rijhoogte, en dat kleine hobbeltje kan dan al genoeg zijn om het gestuiter te veroorzaken. Het zou me niets verbazen als sommige teams de rijhoogte gedurende het weekend aan moeten passen', sluit Tung af.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws