Steiner haalt uit naar topteams: 'Als de directeur de zaken niet op orde heeft, dan wordt hij ontslagen' Formule 1
Formule 1

Steiner haalt uit naar topteams: 'Als de directeur de zaken niet op orde heeft, dan wordt hij ontslagen'

Steiner haalt uit naar topteams: 'Als de directeur de zaken niet op orde heeft, dan wordt hij ontslagen'

Günther Steiner haalt hard uit naar de topteams met betrekking tot het budgetplafond. De teambaas van Haas zegt dat de vraag van de topteams voor meer budget ongegrond is en dat ze hun problemen maar moeten zien op te lossen.

Steiner zegt tegenover Motorsport dat de topteams zich moeten schikken aan het budgetplafond, ongeacht de inflatie of andere extra kosten. 'De drie topteams dringen aan op een extra budget en als dit voorstel op de een of andere manier wordt aanvaard, waar zou dat dan toe leiden? Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari zouden één of twee extra updates op de baan brengen, die elkaar uiteindelijk zouden opheffen. Het enige resultaat zou zijn dat de kloof met de rest van de teams groter zou worden', zegt Steiner.

Teamleiding moet de problemen oplossen

Steiner vervolgt zijn betoog door te zeggen dat de directie van de teams verantwoordelijk is voor het beheren van de kosten. De Zwitser zegt verder dat een verhoging van het budgetplafond niet het idee was achter de nieuwe regels. 'Dit was niet het idee achter het begrotingsplafond toen het werd voorgesteld en goedgekeurd. Als onderneming zijn wij ook verplicht te bezuinigen, wij hebben een budget dat wij niet mogen overschrijden, en als de kosten enerzijds stijgen, moeten wij anderzijds bezuinigen. Ik denk dat het zo werkt in alle bedrijven. Als een directeur zo'n situatie niet aankan en oplost, wordt hij ontslagen', zo haalt hij fors uit.

Er is echter een opening in verband met de vervoerskosten, welke het meest zijn gestegen. 'Dit is een kwestie die kan worden aangepakt, ik zie geen minpunt. De kosten zijn sterk gestegen, maar in het geval van het vervoer is het voordeel dat het Formule 1 Management alles beheert, zodat zij goed op de hoogte zijn van de omvang van de stijgingen die de laatste maanden hebben plaatsgevonden. Ik zie er geen enkel probleem in om op dit front een extra budget toe te kennen, een bedrag gelijk aan het verschil tussen het aan het begin van het jaar begrote bedrag en de werkelijke kosten waarmee wij worden geconfronteerd. Als dan in 2023 de uitgaven dalen, zal dit extraatje worden geschrapt of verminderd naar gelang van de kostendaling', zegt Steiner.

Budgetverhoging is dramatisch voor de kleine teams

De teambaas van Haas zegt verder dat een eventuele budgetverhoging dramatisch zal uitpakken voor de kleine teams. 'Als we naar acht procent per seizoen gaan, zitten we binnenkort weer boven de 170 miljoen. Thans is er in de verordening een inflatiedrempel van drie procent, waaronder de uitgavenlimiet niet wordt verhoogd. Toen de uitgavenlimiet in de Covid-periode opnieuw werd besproken, was het eerste voorstel dat werd gedaan een uitgavenlimiet van 130 miljoen, maar de topteams wezen op hun moeilijkheden en vroegen om een geleidelijke stap om hun structuren aan te passen.'

'De toenmalige voorzitter van de FIA, Jean Todt, aanvaardde het voorstel door in te stemmen met een start vanaf 145 miljoen, maar in ruil daarvoor kreeg hij een minimuminflatiegrens van 3% waaronder het budget niet wordt aangepast. Dus het was een verandering van goederen, de eerste jaren beginnen op 145 in plaats van 130. Ik denk dat de concessies met betrekking tot de verhoging van het uitgavenplafond een zeer delicaat stukje van de puzzel is', zo sluit hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws