De prestaties van de 2021-Rookies onder de loep: reden tot tevredenheid? Formule 1
Formule 1

De prestaties van de 2021-Rookies onder de loep: reden tot tevredenheid?

De prestaties van de 2021-Rookies onder de loep: reden tot tevredenheid?

In 2021 verwelkomde de Formule 1 drie nieuwe coureurs, de zogenaamde 'Rookies'. Mick Schumacher, Nikita Mazepin en Yuki Tsunoda betraden allemaal de hoogste klasse van de autosport vanuit de Formule 2. In een lang en enerverend seizoen waren er voor alle drie de rookies voldoende leerpunten, maar ook zeker een aantal hoogtepunten. F1Maximaal beoordeelt het eerste seizoen van deze drie rookies.

Yuki Tsunoda - AlphaTauri

Allereerst is het de beurt aan Yuki Tsunoda, die debuteerde bij het team van AlphaTauri. De Italiaanse renstal bleek dit seizoen over een verrassend goede auto te beschikken, waarvan vooral Pierre Gasly profiteerde aan het begin van het seizoen. Met name aan het begin van het jaar maakte teamgenoot Tsunoda nog geregeld dure fouten, zoals bijvoorbeeld in Imola en Monaco, waar hij weinig over liet van zijn AT02. Het gat ten opzichte van zijn teamgenoot Gasly was groot, vooral in de kwalificatie.

'Als ik heel eerlijk ben, vind ik het lastiger dan ik had verwacht', zo vertelde Tsunoda na de eerste paar races. De kleine Japanner kwam ook binnen de eigen Red Bull-familie onder vuur te liggen, door met name Helmut Marko, die vond dat Tsunoda niet gedisciplineerd genoeg was. In de eerste seizoenshelft was er dan ook sprake van weinig verbetering bij de AlphaTauri-rookie. In de eerste elf races werd hij door Gasly in iedere kwalificatie verslagen en ook in de race bleef de Fransman, mits er niets geks gebeurde, zijn jonge teamgenoot ruim voor. Met 50 punten voor Gasly en slechts 18 punten voor Tsunoda werd duidelijk dat hij nog een lange weg te gaan had.

In de tweede seizoenhelft had de Japanner het eveneens niet makkelijk. Ver achter zijn teamgenoot en buiten de punten kwalificeerde en finishte hij de de eerste paar races na de zomerstop. In Turkije kwalificeerde hij zich voor het eerst in lange tijd weer in de top tien, maar in de race viel hij weer terug. Dat is een patroon wat gedurende het hele seizoen terug te zien is. Een paar keer wist Tsunoda een heel weekend consistent te presteren en dat leidde tot mooie resultaten, met als hoogtepunt zijn vierde plaats in Abu Dhabi. Over het hele seizoen gezien kunnen we concluderen dat Tsunoda een paar keer heeft kunnen pieken, maar dat hij over het algemeen te inconsistent is geweest.

Mick Schumacher

In een auto die het hele seizoen verre van competitief was, mocht Schumacher met zijn teamgenoot ritme en ervaring opdoen in de Formule 1. Met nul punten aan het eind van het seizoen is er weinig te vieren bij Haas, maar in vergelijking met zijn teamgenoot deed Schumacher het verdienstelijk. In de eerste seizoenshelft bleef hij Mazepin negen van de elf keer voor in kwalificatie en race. De verschillen ten opzichte van zijn teamgenoot waren in kwalificaties enorm, maar in de race vochten de Haas-coureurs het samen uit, met vele botsingen als gevolg.

Ook in de tweede seizoenshelft was de Duitser zijn enige directe concurrent, teamgenoot Mazepin, structureel te snel af. In droge kwalificaties bedroeg het verschil gemiddeld ongeveer een halve seconde. In wisselende omstandigheden was het verschil een stuk groter, hetgeen het verschil tussen beide coureurs nog eens benadrukt. In de lastig bestuurbare Haas viel er dit seizoen niet veel te winnen voor Schumacher. Wel heeft de Duitser aangetoond beduidend meer uit het gegeven materiaal te kunnen halen dan zijn teamgenoot.

Nikita Mazepin

Op de andere zijde van de Haas-medaille staat Nikita Mazepin. De Russische rookie besloot het seizoen als coureur met gemiddeld de slechtste prestaties, zowel in kwalificatie als in de race. Een kleine kanttekening hierbij is natuurlijk wel dat ook Mazepin moest omspringen met het slechtste materiaal van het veld. De meest bruikbare vergelijking kan worden gemaakt aan de hand van de head-to-head-prestaties ten aanzien van zijn teamgenoot. Hierbij legde Mazepin het faliekant af tegen zijn Duitse teamgenoot. Gemiddeld eindigde Mazepin meer dan een positie onder zijn teamgenoot in de races. In de kwalificatie is het gemiddelde onderlinge verschil iets kleiner; 18,43 om 17,55.

Zoals eerder beschreven was vooral de grootte van het gat ten opzichte van zijn teamgenoot groot. Een oude vuistregel in de Formule 1 zegt dat een of twee tienden van een seconde laten liggen ten opzichte van je teamgenoot nog binnen de perken valt, maar gemiddeld een halve seconde achterstand in kwalificaties is een riant gat, dat zal ook de Rus moeten erkennen.

Echter is er ook een gematigd positieve noot als het gaat om de prestaties van Mazepin. Het aantal fouten dat hij maakte, nam wel af gedurende het seizoen. De eerste paar races spinde de Haas-coureur enorm vaak, waaraan hij ook zijn bijnaam 'Mazespin' te danken heeft, maar dat kwam steeds minder vaak voor. Al met al mag Mazepin blij zijn dat hij zijn stoeltje heeft behouden, want door zijn prestaties komt dat zeker niet.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws