NB: 'Red Bulls problemen moeten vóór Imola al opgelost zijn' Formule 1
Formule 1

NB: 'Red Bulls problemen moeten vóór Imola al opgelost zijn'

NB: 'Red Bulls problemen moeten vóór Imola al opgelost zijn'

Ook tijdens het derde Grand Prix-weekend van dit seizoen was Ferrari, en vooral Charles Leclerc, ongenaakbaar. De race in Australië stond voor het eerst sinds 2019 weer op de kalender en er was voldoende spektakel te vinden op het aangepaste circuit van Albert Park, zoals eigenaardige crashes van meerdere coureurs en opnieuw een teleurstellende uitvalbeurt van Max Verstappen. Voldoende stof om over na te praten, dus. Christian Moerman, hoofdredacteur bij F1Maximaal.nl, laat in de nabeschouwing zijn licht schijnen op de problemen bij Red Bull Racing, de zege van Ferrari en het desastreuze weekend voor Aston Martin.

Wederom betrouwbaarheidsproblemen voor Red Bull Powertrains; verliezen Red Bull en Verstappen nu al de kans op de titel?

'Het is wel echt te vroeg om hier al uitspraken over te doen. We hebben nog twintig races te gaan. Daarin kan je echt wel een achterstand van 46 punten gewoon goedmaken. Natuurlijk klopt het dat Charles Leclerc al een hele grote voorsprong heeft opgebouwd. Het verschil tussen Verstappen en Leclerc is momenteel groter dan dat het gat tussen de Nederlander en Lewis Hamilton op enig moment geweest is in het 2021-seizoen.'

'Er is wel iets fundamenteel mis bij Red Bull. Daar moeten ze echt zo snel mogelijk bovenop duiken, want anders wordt de achterstand alleen nog maar groter en is het een gelopen koers. Deze problemen moeten eigenlijk voor Imola al opgelost zijn. Alleen op die manier kan de Oostenrijkse renstal nog de aansluiting vinden naar Ferrari, want gaan ze nog eens naar huis met nul punten, dan wordt de berg die de Oostenrijkse renstal moet beklimmen alleen maar groter.'

Waarom krijgt Ferrari de afstelling telkens wel goed, terwijl Red Bull er heel veel moeite mee heeft?

'Ik denk dat het er mee te maken heeft dat de F1-75 van Ferrari inherent stabieler is. Hoe dat precies aerodynamisch te verklaren valt, dat durf ik niet precies te zeggen. Ferrari lijkt per definitie al direct goed in het venster te zitten waarin de auto werkt. Ze hebben de auto veel sneller in de juiste afstelling en kunnen aan het begin van het weekend dus al aanzetten en data vergaren. Je ziet dat bijvoorbeeld ook terug in de vrije trainingen. Tijdens deze sessies zitten ze er telkens goed bij.'

'Je kan dan ook wel stellen dat Ferrari gewoon de betere auto heeft geproduceerd. Je ziet dat Red Bull veel neerwaartse druk moet verliezen om mee te kunnen komen op het rechte stuk. In Saoedi-Arabië moesten ze veel trimmen om maar aansluiting te vinden bij de Italiaanse renstal. Ferrari kan simpelweg met meer vleugel rijden, omdat zij dat niet hoeven te doen en dat geeft veel meer grip. Red Bull moet overcompenseren in de afstelling omdat de auto simpelweg niet snel genoeg is.'

Een desastreuze zondag voor Sainz; waarom waagde Ferrari de gok op hards?

'Ik snap de keuze van Ferrari wel. In de F1-75 heb je zoveel meer overspeed dan de rest van het veld. Om van de negende naar de derde plek te klimmen, was Carlos Sainz dan ook wel makkelijk gelukt. Mensen die hij minder goed kon inhalen, denk bijvoorbeeld aan Lewis Hamilton en George Russell, had hij ook gewoon kunnen hebben. Die waren op mediums naar binnen gedoken en dan kon hij op hards makkelijk zijn stint verlengen totdat hij veilig een pitstop kon maken, en zo de overcut uitvoeren. Zo had hij ze niet in hoeven te halen op de baan en op strategisch gebied is dit dus best een begrijpelijke keuze.'

'Het feit dat Sainz bij de start direct zoveel plekken verloor, dat is denk ik vooral waar het voor hem misging. Je zag aan de andere coureurs op de harde band dat de start op die compound inderdaad niet heel prettig was. Zij verloren ook plekken tijdens de openingsfase, maar lang niet zoveel als de Spanjaard. Hij kreeg uiteindelijk geen temperatuur in zijn banden en dan was het daaropvolgende incident ook een logisch gevolg.'

Hebben de veranderingen aan Albert Park gewerkt?

'Het doel van de veranderingen was om meer inhaalacties te genereren. Als ik naar de race van afgelopen weekend kijk, kan ik stellen dat de race spannender was dan voorheen het geval was. In het verleden hebben we nou eenmaal voldoende wedstrijden gezien op Albert Park waar niet zo veel aan was. Maar het is nog maar de vraag of de veranderingen aan het circuit hebben bijgedragen aan een spannendere race of dat het ligt aan de algehele reglementswijziging.'

'Ik denk dat je namelijk na drie races al wel kan stellen dat de nieuwe aerodynamische structuur van de F1-bolides een positief effect heeft gehad. Natuurlijk was het circuit een stuk sneller dan de voorgaande Grands Prix. Het was al helemaal interessant geweest om te zien wat er was gebeurd als die ene DRS-zone niet verwijderd was. Maar ik denk dat de verklaring meer ligt in de algehele reglementswijziging dan bij de aanpassingen op de baan.'

Zijn Stroll en Vettel aan vervanging toe bij Aston Martin?

'Lance Stroll had echt een rotweekend. Die crash in de kwalificatie was niet handig en van beide kanten, dus ook van Nicholas Latifi, was het wat aan de knullige kant. Ze dachten allebei dat de ander zou aanzetten voor een snelle ronde, maar uiteindelijk ging Stroll toch niet en Latifi wel. Maar dit zie je wel vaker bij de Aston Martin-rijder: als Stroll een slechte auto heeft dan gaat hij gekke dingen doen en crasht hij veel. Dat is de verklaring die ik heb voor misschien wel het slechtste weekend uit de carrière van Stroll.'

'De crash van Sebastian Vettel was eigenaardig. Hij maakte een fout die je Nikita Mazepin vorig jaar zag maken. Ik weet niet wat er daar achter de schermen speelt, misschien dat Vettel de balans van die auto totaal niet begreep - hij had immers relatief weinig vlieguren gemaakt gedurende het weekend. Dat kan. Maar als dit een rijdersfout is dan laat dat zien dat hij ofwel hopeloos uit vorm is, ofwel dat de coureurs met de AMR22 echt helemaal niets kunnen. Beide coureurs hebben geen moment aan punten kunnen denken, dus je zou kunnen concluderen dat er meer aan de hand is bij het team dan twee coureurs die uit vorm zijn. De Britse renstal is ook het enige team dat nog geen punt gescoord heeft in 2022.'

Interessante strategieën bij Williams en Aston Martin: is dit dé manier voor hen om punten mee te sprokkelen?

'Bij Stroll wist ik al vrij snel dat het niks zou worden. Voorafgaand aan de Grand Prix was al duidelijk dat de harde band na 25 ronden tekenen van slijtage begon te vertonen. Dan weet je ook dat hij niet ruim vijftig ronden op die banden zou rijden na in de eerste ronden een dubbele pitstop te maken, zodat hij aan het bandenreglement voldeed. Creatief was het van het team zeker, effectief niet. Bij Alexander Albon was het ook gedurfd en dit keer pakte het goed uit voor Williams.'

'Ik hoorde na afloop dat de strategie Jost Capito deels toe te schrijven is. Dat laat maar zien dat hij een kundige teambaas is die ook nog eens alles en iedereen in het F1-wereldje kent. Maar het is wel duidelijk dat er iets is misgegaan bij de productie van de Williams-auto. Het is fijn dat ze van de nul af zijn. Dat gun je een Brits team met zo'n historie wel. Britse team kent een geweldige historie. Je gunt ze meer. Op een hele goede dag zijn ze in staat punten binnen te slepen. Albon dan, want over Latifi heb ik mijn twijfels.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws