Bleekemolen kritisch op Ferrari: 'Dat gekloot kan ik gewoon niet geloven' Interviews
Interviews

Bleekemolen kritisch op Ferrari: 'Dat gekloot kan ik gewoon niet geloven'

Bleekemolen kritisch op Ferrari: 'Dat gekloot kan ik gewoon niet geloven'

Vorige week verreden de coureurs in de Formule 1 de prestigieuze Grand Prix van Monaco. Ondanks dat de race vaak met rood omcirkeld staat op de kalenders van de meeste coureurs, kent het evenement ook minder grote fans. De race op het krappe stratencircuit in Monaco staat niet bekend om zijn inhaalacties en in de afgelopen jaren waren de races vaak niet heel spannend. Dit jaar bracht de race eindelijk weer spektakel met de invloed van regen, een overwinning van Sergio Pérez, strategische fouten bij Ferrari en een zware klapper van Mick Schumacher. F1Maximaal.nl blikt in gesprek met Michael Bleekemolen terug op de chaotische Grand Prix van Monaco.

De Grand Prix van Monaco is onderdeel van het erfgoed van de Formule 1. De race staat al sinds het begin van de sport op de kalender. Toch staat het evenement niet alleen bekend om de race die er wordt verreden. Elk jaar komt er een hoop glitter en glamour kijken bij de Grand Prix. 'Ik doe er zelf ook aan mee door op mijn boot te zitten daar', vertelt Bleekemolen. 'Het gaat natuurlijk ook om de show in Monaco en het is allemaal een beetje over de top. Dat zien we een beetje terug in de prijzen. Je moet eens zien wie er allemaal op de Grand Prix van Monaco afkomen, maar dat zie je eigenlijk overal. Het is allemaal heel decadent.'

De 72-jarige Nederlander is fan van de race in het prinsendom. Toch zijn er niet alleen maar positieve geluiden te horen over de Grand Prix. 'Ik snap dat het verschrikkelijk moeilijk is om in te halen, maar het blijft één van de mooiste Grands Prix van het jaar. Mensen die de race niet meer op de kalender willen zien, denken alleen maar aan het commerciële plaatje. Vraag maar eens aan de rijders wat ze willen. Ze willen niet allemaal dat Monaco in de Formule 1 blijft, maar ik heb zeker vijftien coureurs gehoord die niets liever willen dan dat ze weer terugkeren naar Monaco.' Bleekemolen is dan ook blij dat de race van vorige weer spannend was. 'Het was zeker een hele mooie race. Ze kwamen haast met tien auto’s tegelijk over de eindstreep’, doelt hij op het treintje achter Alonso. ‘Dat is het mooiste spektakel dat je kan krijgen.'

De uitgestelde start in Monaco

De teams, coureurs en fans moesten wel even wachten voordat het spektakel daadwerkelijk van start ging. Vlak voordat de race zou beginnen, begon het opeens te regenen in Monaco. De wedstrijdleiding besloot hierom de race met enkele minuten uit te stellen. Enkele teambazen en rijders snapten niks van de beslissing van Eduardo Freitas en zijn stewards, en Bleekemolen schaart zich achter deze mening. De coureur stelt dat de race gewoon had kunnen beginnen, aangezien het nog niet heel hard regende aan het begin. Bovendien stelt Bleekemolen dat het de verantwoordelijkheid van de rijders is om heelhuids de bochten door te komen. Dat is volgens hem waar ze immers voor betaald worden.

'Langzamerhand begint het de spuigaten uit te komen. Als je echt zo bang bent om met volle snelheid door de bochten heen te gaan dan rijd je maar wat langzamer, dan ga je maar gewoon van je gas af. Deze mannen krijgen allemaal een rijkelijk salaris, dus laat ze gewoon rijden. Ik moet toegeven dat er op een gegeven moment echt een zware hoosbui was. Dat is misschien een moment waarop je kan denken dat het niet echt meer veilig is om te rijden. Ze hadden op dat punt moeten reageren en de race zo’n tien minuten uit moeten stellen. Dan kan je daarna weer normaal racen.'

De wedstrijdleiding durfde het niet aan om de coureurs een staande start te laten maken in het regenachtige Monaco. (Foto: Red Bull Content Pool)
De wedstrijdleiding durfde het niet aan om de coureurs een staande start te laten maken in het regenachtige Monaco. (Foto: Red Bull Content Pool)

Pérez zegeviert, Ferrari laat overwinning uit de handen glippen

Toen de race eenmaal onderweg was, leek het weer een klassieke Grand Prix van Monaco te worden. Charles Leclerc reed vooraan en wist een aardig gat te slaan naar de rijders achter hem. Bovendien konden de coureurs in snellere auto's de rijders voor hen niet inhalen. Doordat het inmiddels gestopt was met regenen, kwam er een ander aspect in het spel, namelijk strategie. Pierre Gasly was de eerste die naar binnen kwam en enkele coureurs volgden. Zij zagen immers dat de intermediates een aantal seconden sneller waren dan de wets. Dat zag Red Bull Racing ook en zij brachten daarom Sergio Pérez naar binnen. Dat bleek uiteindelijk de gouden zet te zijn voor de Oostenrijkse renstal.

Daarbij hadden ze wel de hulp nodig van Ferrari. De Italiaanse renstal reageerde te laat op de pitstop van de Mexicaan, waardoor Pérez na de pitstop van Charles Leclerc voor de Ferrari-coureur terechtkwam. Even later ging het weer mis voor Ferrari. Leclerc en Carlos Sainz kwamen tegelijkertijd binnen. Bleekemolen snapt niet waar het mis ging voor de Italiaanse renstal. 'Ik begrijp er echt helemaal niks van. Alle mannen zitten daar aan de pitmuur naar beeldschermen te staren. Daar kan je natuurlijk niet alles op zien, maar vanuit de pitstraat kunnen enkele ingenieurs ook Rascasse (bocht 17 vlak voor de ingang van de pitstraat, red.) zien. Dan kan je volgens mij ook wel opmerken of Leclerc te dicht achter Sainz zit of niet. Dat gekloot kan ik eigenlijk gewoon niet geloven.'

Hierdoor kon Pérez soeverein naar de overwinning rijden. De coureur was het gehele weekend sneller dan Max Verstappen en dat kwam volgens de regerend wereldkampioen door de balans in de auto. Pérez had wel de juiste afstelling gevonden, terwijl Verstappen zich niet geheel comfortabel voelde in zijn RB18. 'Het verschil was heel erg klein. Je praat over een paar tienden of zelfs maar een paar honderdsten. In de afstelling kan je zoveel dingen veranderen. Denk hierbij aan de bandenspanning, camber, de hoeveelheid downforce, enzovoorts. Dat heeft allemaal invloed op de rondetijden die je kan rijden. Dat luistert gewoon ontzettend nauw. Je kon in Monaco zien dat Pérez de balans in de auto wel wist te vinden en Verstappen niet. Dat uit zich dan in een paar tienden of honderdsten van een seconde.'

De zware klapper van Schumacher

De race werd halverwege ook opgeschud door een zware crash van Schumacher. De Duitser schoot er keihard af bij Piscine en dat resulteerde in de tweede crash die een miljoenenrekening opleverde voor Haas dit seizoen. Bleekemolen vraagt zich af of Schumacher wel gemaakt is voor de Formule 1. 'Het ging juist net weer de goede kant op met hem. Hij zat wat dichter op zijn teamgenoot, maar met die crashes kom je als coureur en als team toch weer in de problemen. Zijn toekomst hangt er natuurlijk vanaf of er teams zijn die zijn salaris willen betalen, maar ik denkt dat we allemaal kunnen concluderen dat hij niet het totaalplaatje heeft. Er zijn in ieder geval betere rijders dan hij', concludeert de Amsterdammer.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws