Max Verstappen was in de kwalificatie sneller dan de McLarens en pakte daarmee pole position. Mark Hughes vraagt zich af hoe het kan dat Verstappen zo'n grote voorsprong had op onder andere Lando Norris, de Nederlander was namelijk bijna drie tienden sneller. Gebrek aan vertrouwen bij de McLaren-coureurs speelt onder andere een rol, maar er is natuurlijk ook de Verstappen-factor.
Na een overwinning in de sprintrace wist Max Verstappen in de kwalificatie voor de hoofdrace opnieuw indruk te maken. Hij pakte pole position met zijn eerste snelle ronde in Q3. Hij was daarmee bijna drie tienden sneller dan Lando Norris, die vanaf de tweede plek mag starten, en vijf tienden sneller dan Oscar Piastri. De Australiër start slechts vanaf de zesde plaats.
Verstappen-factor en moeizame sprint
In zijn analyse voor The Race stelt Mark Hughes de vraag hoe het nou komt dat Verstappen zo veel sneller was dan zijn McLaren-concurrenten. Zijn eerste verklaring is simpel: 'Natuurlijk speelde de Verstappen-factor mee.' De omstandigheden tijdens de kwalificatie waren lastig, maar geen probleem voor Verstappen. 'Hij was op zijn best in het improviseren in de zeer winderigere omstandigheden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Naast het feit dat Verstappen gewoon simpelweg zo goed is, denkt Hughes dat het verschil ook wordt veroorzaakt door de moeizame sprintrace van McLaren. Bij de start vielen Norris en Piastri uit. Dit betekende niet alleen dat ze kostbare punten hebben misgelopen, maar dat ze ook minder data hebben kunnen verzamelen.
'Het ging om een gebrek aan referenties voor de McLaren-coureurs op een circuit waar volledig vertrouwen essentieel is in de snelle eerste sector', legt Hughes uit. Door minder ervaring te hebben op de baan in vergelijking met de rest van het veld, wisten de McLaren-coureurs geen tijd te winnen in de eerste sector. 'Je zag echt hoe veel voorzichtiger Norris en Piastri waren in Q1.'
Niet kunnen rijden in de sprint heeft dus niet alleen voor minder data gezorgd. 'Het gebrek aan sprintervaring kostte dus mogelijk een paar honderdsten in de afstelling, maar de grote impact op het vertrouwen van de coureurs op een vertrouwd circuit was tientallen honderdsten waard', legt Hughes uit. Doordat Piastri en Norris minder hebben kunnen rijden, hadden ze niet het vertrouwen om voluit te gaan in de kwalificatie.
Wind werkte in het voordeel van Verstappen
Verder denkt Hughes dat er een verschil is in de auto's van McLaren en Red Bull Racing. 'Een verschil dat Verstappen briljant uitbuit', aldus Hughes. 'De Red Bull is altijd de snelste auto geweest in snelle bochten. Dat voordeel is het grootst bij weinig brandstof en nieuwe banden in de kwalificatie.' Op COTA worden de auto's iets hoger gezet door de vele hobbels, maar dat had geen effect op de RB21. 'Zelfs wanneer de auto's worden verhoogd, blijft dat voordeel bestaan.'
Met de laatste verbeteringen van Red Bull is de RB21 alleen maar beter geworden. 'Sinds de combinatie van de flexible vleugel en een nieuwe vloer, kan de auto lager rijden en met een betere balans door bochten van verschillende snelheden.' Verstappen was op de vrijdag dan ook erg tevreden met zijn RB21. Na de sprintrace gaf hij aan dat er wel ruimte was voor verbetering, maar Verstappen voelde zich comfortabeler dan de rest van het veld, omdat de wind een belangrijke rol speelde in de kwalificatie.
De wind zorgde namelijk voor lastige omstandigheden, dat werd al vrij snel duidelijk door de crash van Isack Hadjar in Q1. Volgens Hughes viel de prestatie van Norris met de wind dan ook niet tegen. 'Norris deed het goed om zich onder de gegeven omstandigheden zo ver mogelijk terug te vechten, hoewel hij de Ferrari van Charles Leclerc en de Mercedes van George Russell slechts met enkele honderdsten versloeg.' Piastri had het minder naar zijn zin op COTA.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Australiër zette slechts de zesde tijd neer. 'Hij bleef consequent een paar tienden achter op Norris. Zijn achterstand op zijn teamgenoot was te wijten aan die S-bochten en een kleine blokkering in bocht 11', legt Hughes uit. 'De noodzaak om je volledig in te zetten tijdens de winderige Esses, in combinatie met het gebrek aan rijervaring, vergrootte het voordeel van Verstappen alleen maar. In ieder geval over één ronde.'
Hierdoor wist Verstappen dus met een ruime voorsprong pole te pakken. 'McLaren hoopt dat de uitstekende controle over de thermische degradatie van de achterbanden het team een voordeel zal opleveren op de racedag', zegt Hughes. 'Maar dat is slechts een hoop, een kleinere zekerheid dan voordat Red Bull zich op dit superproductieve ontwikkelingstraject begaf.' Hughes lijkt daarmee overtuigd dat Red Bull het gat naar McLaren heeft weten te dichten, en dat Verstappen daar alles uit weet te halen.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties