Max Verstappen kan wel zeggen dat hij niet met de titelstrijd bezig is, maar daarmee overtuigt hij Viaplay-analisten en coureurs Indy Dontje en Rudy van Buren niet. Uit frustratie sloeg de Nederlander op zijn stuur na zijn laatste ronde in de kwalificatie, wat laat zien dat het vuur er nog steeds is en hij stevig baalde van de sessie.
De viervoudig wereldkampioen wilde na de uitspraak van Helmut Marko sowieso benadrukken dat hij 'nooit de interesse in de Formule 1 was verloren'. Marko vreesde dat dat voorafgaand aan de zomerstop even zo was, waardoor hij vooral met hem praatte over GT-racen. 'Als ik de interesse was verloren, dan had ik er helemaal niet meer naar omgekeken', zei Verstappen.
Hij was op alle momenten betrokken bij de auto en de ontwikkeling en dat blijft ook zo. Over de titelstrijd was hij nuchter. Het wordt volgens hem fifty-fifty: hij wint het of hij wint het niet. Dontje zag Verstappens emoties toen hij P5 haalde in de kwalificatie. Hij sloeg op zijn stuur en schudde zijn hoofd. 'Hij is een sportman ten top', zegt de IMSA-coureur direct.
'Hij is kwaad, hij baalt enorm. Hier zien we hem dan nog alles eruit proberen te halen. Hij had veel onderstuur in het stadion', vervolgt hij, verwijzend naar het deel van het circuit dat vlak voor start-finish ligt. 'Daarna ging hij weer op het gas, weer een beetje overstuur, een kleine correctie.' De beelden van Verstappen die op zijn stuur slaat worden opnieuw getoond bij Viaplay. 'Een beetje à la Hadjar', vindt Dontje.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappens ronde onder de loep
Red Bull leek na vrijdag nog in te zetten op de poleposition. Vooraan rijden in Mexico brengt vanzelfsprekend veel voordelen met zich mee. Verstappen was echter bezorgd over de long runs, waaraan zaterdagochtend werd gewerkt. Vervolgens was de snelheid over één ronde weer niet optimaal. Red Bull-simulatorcoureur Van Buren analyseert Verstappens laatste ronde in Q3 van begin tot eind.
'De eerste bocht is hier altijd moeilijk. De topsnelheid is erg hoog en het rempunt is tricky. Qua balans is hier weinig negatiefs op te merken. Dan gaan we over de kerb, iets beter dan vorig jaar. Uit de derde bocht zag je al dat Lando daar eerder op zijn gas kon', zegt Van Buren, die doorgaat naar de volgende bochtensectie. 'Ook in bochten 5 en 6 kon Lando eerder op zij gas.'
Het pijnpunt van Verstappen zat vooral in de tweede sector. De snelle bochten daar waren een sterk punt van de Red Bull, maar dat veranderde volledig. 'Daar hebben we 7, 8 en 9, waar we natuurlijk al dat momentje zagen waar de achterkant heel nerveus wordt. Qua balans ziet het er helemaal niet zo verkeerd uit. Het zijn die kleine beetjes, kleine stukjes, vooral met op het gas gaan', analyseert Van Buren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het is positief dat er geen balansproblemen zijn, maar de andere problemen zorgen voor een achterstand van bijna vijf tienden. 'Je kan het heel moeilijk zien, maar het zijn net de momenten waarop Lando zijn stuur recht kan houden en Max een klein beetje moet corrigeren', vult Dontje aan. 'Het is niet veel. Het is net dat beetje waardoor hij geen tractie heeft en moet zoeken naar grip.'
Aanvoelen
Verstappen legde uit dat de ideale balans niet het redmiddel is als de bolide geen grip kan vinden en de banden te snel oververhitten. 'Kijk wat hier interessant is, om het zo te noemen, want positief is het niet, is dat je geen extreme balansproblemen hebt', bevestigt Van Buren nogmaals. 'We zagen het moment in bocht 9, dat hij heel agressief uitstapte. In Q3 moest hij onder de limiet rijden om de balans in het venster te houden', vervolgt hij.
'Een rijder als Max voelt dan natuurlijk wel overal aan waar hij dat moet doen. Dat geeft hij hier ook aan. Hij ziet dat tijdsverschil, maar voelt ook aan: daar moest ik onder de limiet, daar moest ik dit doen, daar moest ik dat doen. Om zoiets te analyseren, gewoon the big picture, is soms best moeilijk', geeft de coureur aan. Verstappen verwacht niet dat het op zondag veel beter zal gaan dan op zaterdag. 'Bij Max is er altijd wat mogelijk', denkt Dontje.
Complimenten voor Mekies
Zoals gebruikelijk wond Verstappen er geen doekjes om en kwam hij met een eerlijke reactie bij de pers en bij zijn team. Teambaas Laurent Mekies is blij met die houding, want zo kunnen ze er wat aan gaan doen. Sinds zijn komst wordt er beter geluisterd naar de feedback van de rijders. Hij en Verstappen hebben elke donderdag een bespreking van een halfuur over het weekend.
Na afloop van de kwalificatie klonk ook Mekies realistisch en kwam hij niet met excuusjes. 'Ik vind dat mooi om te zien, want Mekies staat er wel als een teammanager. Hij is niet zenuwachtig', merkt Dontje op. 'Hij werd natuurlijk best in twijfel genomen. Zeker aan het begin van zijn contract. Ze weten wat de doelen zijn. Ik denk dat veel mensen dat niet hadden verwacht. Hij doet het enorm goed.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties