Winters Weekoverzicht | Andretti en Cadillac azen samen op intrede in F1, Red Bull moet Mercedes gaan vrezen Formule 1
Formule 1

Winters Weekoverzicht | Andretti en Cadillac azen samen op intrede in F1, Red Bull moet Mercedes gaan vrezen

Winters Weekoverzicht | Andretti en Cadillac azen samen op intrede in F1, Red Bull moet Mercedes gaan vrezen

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien keer je wel iets minder vaak terug naar je favoriete Formule 1-website. Maar niet getreurd: in dit weekoverzicht houden we je elke zondag bij over al het nieuws dat de afgelopen week de revue gepasseerd is, om je met een verfrist geheugen een nieuwe winterweek in te laten gaan. Wat gebeurde er deze week allemaal in de F1-wereld? Check het hier in het winters weekoverzicht van F1Maximaal!

Maandag 2 januari: de W14 zal verrassen, Audi ziet voordelen 'in van onderaf komen'

De nieuw Mercedes-bolide voor het 2023-seizoen lijkt misschien wel op de W13, maar de W14 zal ongetwijfeld gaan verrassen, zo meldde Mercedes-teambaas Toto Wolff bij PlanetF1.com. De bolide heeft meerdere componenten die gaan verschillen met de wagen van het 2022-seizoen. Zo is de gewichtsverdeling beter en zijn er aanpassingen aan de aerodynamica en de luchtstromen. Door de ontwikkelingen begrijpt Mercedes waarom de W13 het niet deed zoals ze graag hadden gezien. Wolff is hoopvol dat Mercedes Lewis Hamilton en George Russell voor het aankomende seizoen een stabiele auto kan bieden.

Naast Duitse renstal Mercedes zijn de landgenoten bij Audi ook druk bezig met hun intrede in de koningsklasse. Dat gaat plaatsvinden in 2026, maar Audi weet alvast dat ze binnen de eerste drie jaren willen strijden voor overwinningen. Het Duitse merk uit Ingolstadt komt van onderaf qua ontwikkelingen in het jaar dat ze zullen toetreden tot de F1, maar daar zien ze de voordelen wel in. Andere teams komen van boven, maar moeten dan ook weer onderaan beginnen omdat het reglement betreffende de krachtbron dan over de kop gaat. Audi ziet het wel zitten om aan de slag te gaan in de Formule 1.

Dinsdag 3 januari: Verstappen gaat aan de slag in de virtuele 24 uur van Le Mans, Jumbo stopt met sponsoring van motorsport

Op 14 januari gaat Max Verstappen zich kwalificeren voor de virtuele 24 uur van Le Mans. Op 15 januari rijdt de Nederlander dan met het virtuele raceteam Team Redline de race. Zelf zal de tweevoudig wereldkampioen zo'n zes uur achter het stuur en de beeldschermen zitten, de andere achttien uur worden door zijn teamgenoten gedaan. De vorige virtuele race begon Verstappen heel goed, maar uiteindelijk crashte hij na 7,5 uur achter de sim. In het aankomende weekend gaat Verstappen het dus opnieuw proberen, en zal hij ongetwijfeld op de overwinning azen. Team Redline en Verstappen hebben vaker bewezen een goede combinatie te zijn.

Ondertussen heeft Jumbo besloten om te stoppen met sponsoren van motorsport. Aan het einde van 2022 werd Jumbo-CEO en coureur Frits van Eerd genoemd bij een witwaszaak, waardoor Van Eerd zijn functie tijdelijk heeft neergelegd. Ton van Veen, de tijdelijke vervanger, gaf bij het Algemeen Dagblad aan dat Motorsport in een bijzonder licht is komen te staan, en dat heeft ook gevolgen voor de sponsoring van Jumbo in de motorsport. MXGP-wereldkampioen Jeffrey Herlings zal die gevolgen dus gaan ervaren. Het contract met Verstappen is echter wel een uitzondering, dus voor de Nederlander verandert er voorlopig niks.

Woensdag 4 januari: FIA levert weerwoord aan uitspraken van Symonds

Pat Symonds, technisch directeur van de Formule 1, gaf in december bij Auto, Motor und Sport aan dat hij vond dat de FIA te overdreven reageerde op het porpoising-probleem van verschillende teams. De manier waarop de FIA ingreep vond Symonds niet nodig, hij was van mening dat het probleem zichzelf wel had opgelost. Nikolas Tombazis, de technisch directeur van de FIA, levert weerwoord aan Symonds bij Autosport. De FIA is van mening dat ze zonder twijfel het juiste hebben gedaan. Zo hebben ze een pragmatische oplossing gevonden die op korte termijn invloed zou hebben. Tombazis verdedigde de FIA dat ze het gestuiter voorafgaand aan het seizoen niet konden voorspellen. Voor 2023 gaat de rijhoogte van de bolide omhoog, dat moet het gehobbel ook voorkomen. Dat zal volgens de FIA niet veel impact hebben op de hoeveelheid downforce.

Donderdag 5 januari: Andretti en Cadillac slaan handen ineen om intrede te maken in de Formule 1

Michael Andretti en Cadillac gaan samenwerken om toe te treden tot de koningsklasse. Andretti heeft belangstelling voor de Formule 1 nooit onder stoelen of banken gestoken, en dus heeft de Amerikaanse formatie onlangs in een online persconferentie bekendgemaakt samen te gaan werken met Cadillac om te jagen op een plek op de F1-grid. 'Ik vind het geweldig om te melden dat Andretti samen gaat werken met General Motors om de stap naar de Formule 1 te zetten. Ik ben heel trots dat we samen met een ander Amerikaans bedrijf dit avontuur aangaan', aldus Andretti. Het is de bedoeling dat Cadillac de naam gaat dragen, omdat Cadillac volgens Andretti wereldwijd aantrekt 'Dit jaar keren we terug naar Le Mans en door F1 toe te voegen kan Cadillac haar innovatie en techniek laten zien in de strijd met andere merken', bevestigt Andretti. Het is nog onduidelijk met welke motorleverancier Andretti wil gaan beginnen, maar Honda lijkt voor de hand te liggen.

Vrijdag 6 januari: Marko verwacht dat Red Bull meer te vrezen heeft van Mercedes dan van Ferrari, Russell gelooft in titelkansen van Mercedes

Helmut Marko gaf bij Motorsport.com aan dat hij verwacht dat Mercedes goed voor de dag gaat komen in het 2023-sezoen. Daarom verwacht de Oostenrijker dat de Duitse renstal de grootste uitdager zal zijn van Red Bull Racing. 'Ik zou zeggen dat we banger moeten zijn voor Mercedes. Vooral omdat ze een voordeel hebben ten opzichte van Ferrari op het gebied van strategie en betrouwbaarheid', vertelde Marko. Ook verwacht de 79-jarige dat het aankomend seizoen spannender gaat worden en meer concurrentie zal opleveren. Hij denkt dat de teams best wel dicht bij elkaar zullen liggen. Daarnaast kaart Marko aan dat 2022 het eerste jaar was met de nieuwe reglementen, dus andere teams hebben kunnen afkijken van de RB18.

Ook George Russell denkt dat Mercedes het beter gaat doen in 2023. De jonge Brit denkt dat het team zeker kans heeft op de titel. Hij verwacht dat de Duitse renstal mee kan doen met Red Bull en Ferrari voor de grootste bokalen. 'We zijn nu ongeveer twee maanden vrij duidelijk welke doelen we moeten halen op het gebied van ontwikkeling. Ik ben er zeker van dat als we dat bereiken, we een auto zullen hebben waarmee we kunnen concurreren met Red Bull', zei de Mercedes-coureur bij Motorsport.com. Dat vereist echter wel dat iedereen op scherp staat en op zijn best presteert, niet alleen de coureurs zelfs. Russell verwacht dat het een uitdaging gaat worden, maar dat het zeker mogelijk is.

Zaterdag 7 januari: Kerkhof steekt loftrompet voor Verstappen, Red Bull mag de portemonnee trekken voor inschrijfgeld van 2023

Team Redline-manager Atze Kerkhof levert een aantal mooie woorden aan het adres van de tweevoudig wereldkampioen in een interview op het YouTube kanaal van Verstappen.com. De twee heren kennen elkaar al sinds 2014, het jaar waarin Verstappen aansloot bij het Nederlandse Formule 3-team Van Amersfoort Racing. Kerkhof trainde Verstappen in de simulator en merkte toen al dat de Nederlander ongekend veel talent had. Ook trainde hij met Charles Leclerc, maar die heeft toch niet dat wat Verstappen ook heeft. Volgens Kerkhof kan Verstappen de onmogelijke auto over de limiet rijden. Bij de Nederlander lijkt alles van nature te gaan. Dat is ook waarom Verstappen met vrijwel elke auto om kan gaan. Ondanks dat de Red Bull-coureur niet altijd tijd heeft om te trainen voor de simraces van Team Redline, blinkt hij ook in het virtuele racen uit.

Daarnaast is het al een tijdje bekend wat Red Bull mag betalen als entry fee voor het 2023-seizoen. Naast een standaard bedrag van meer dan zeshonderdduizend dollar moeten de teams ook een bedrag per behaald WK-punt betalen. Red Bull haalde 759 WK-punten, dus het was al wel verwachten dat er een behoorlijke rekening zou komen. De Oostenrijkse formatie mag maar liefst 6,2 miljoen dollar overmaken naar de bankrekening van de FIA, zo meldde Auto, Motor und Sport. Ferrari zit daar flink onder, namelijk zo'n vier miljoen dollar, en Mercedes iets minder dan 3,8 miljoen dollar. Met hun puntenaantal van 2022 verbrak Red Bull het record van Mercedes van 2016 net niet. De Duitse renstal behaald in 2016 in totaal 765 punten.

Zondag 8 januari: FIA niet blij met negatieve reacties over Andretti en Cadillac en deelt een tik uit

FIA-president Mohammed Ben Sulayem is erg blij met de interesse van Andretti en Cadillac om toe te treden tot de F1, dat zei hij in gesprek met Autosport. De FIA-president benadrukt dan ook dat het goed is dat de twee iconische merken zich melden om hun belangstelling te tonen aan de koningsklasse. 'Extra inschrijvingen zouden voortbouwen op de positieve acceptatie van het FIA-motorreglement voor 2026, wat al een inschrijving van Audi heeft opgeleverd', zei Ben Sulayem. De reactie vanuit de Formule 1 is echter niet zo enthousiast. Zo zouden sommige teambazen het niet nodig vinden dat er nog een Amerikaans team bijkomt, maar wordt ook het belang van een geloofwaardig en stabiel kampioenschap onderschat. Volgens de teams vereist elke nieuwe deelnemer een goedkeuring van de F1 en van de FIA, en niet van de FIA alleen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws