Vijf beste races | Lord of the Hungaroring: Verstappen maakt comeback vanaf P10 ondanks pirouette

| door Shanna Lutgert

Met de nieuwe technische reglementen en nieuwe circuits beloofde het 2022-seizoen heel wat spektakel. Na de eerste paar races was het al wel duidelijk, de titelstrijd zou worden gevoerd tussen Ferrari en Red Bull Racing, en dat leverde een aantal knokpartijen op tussen vooral Max Verstappen en Charles Leclerc. Niet alleen die twee coureurs speelden een hoofdrol, ook Mercedes kwam er later bij. Daarnaast wisten andere rijders ook voor verrassende momenten te zorgen die de races spannend maakten. F1Maximaal zet de vijf beste races van het 2022-seizoen op een rij.

5. De zege die uiteindelijk toch kwam voor Mercedes in Brazilië

Voor Mercedes begon het seizoen totaal niet zoals verwacht. Lewis Hamilton en George Russell konden de harmonie met de auto totaal niet vinden. De W13 was behoorlijk lastig, en daarnaast kampten ze ook nog met de porpoising-problemen. In de eerste helft van het seizoen was het duidelijk dat Mercedes geen ware competitie kon bieden aan Ferrari en Red Bull.

Toch kroop Mercedes langzamerhand naar voren. Door consequent de auto te upgraden en hard werk te leveren, wist het team van Hamilton en Russell zich richting Ferrari te werken. Het duurde een flink aantal wedstrijden voordat één van de Zilverpijlen weer eens op de hoogste trede van het podium kon staan, maar in Brazilië was het toch zo ver. Mercedes had de auto perfect afgesteld in zowel de Sprint als in de race op de zondag.

De snel veranderende baantemperaturen deden tijdens de race niks goeds voor de balans en de grip van de RB18 van Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez. Ook Ferrari had het lastig, met Charles Leclerc die van ver moest komen na een vroege pitstop. Russell was heer en meester op het Braziliaanse Interlagos, terwijl Verstappen en Leclerc hun eigen inhaalraces aan het rijden waren. De bokaal voor P1 zorgde voor opluchting en een beloning voor het harde werk van Mercedes.

Lees ook

4. Silverstone zorgde voor verbazing na verbazing

Na de openingsfase van de Grand Prix op Silverstone werd de race al gauw afgevlagd vanwege de horrorcrash van Zhou Guanyu. De Alfa Romeo-coureur overleefde een megaklapper, zijn bolide kwam zelfs achter de bandenstapel terecht, waardoor zijn auto in het hek bleef hangen. Gelukkig was Zhou ongedeerd.

De spanning verliet het circuit echter niet. Nadat de coureurs de race konden hervatten, bestond het vooraan de grid vooral uit duw- en trekwerk tussen meerdere rijders, waaronder Hamilton, Carlos Sainz, Leclerc en Verstappen, die alle drie maar al te graag de leiding wilde. Het leverde schitterende gevechten op, met name tussen Pérez, Hamilton en Leclerc.

Verstappen had echter schade doordat hij over wat carbonstukken van Pierre Gasly zijn auto was gereden, en daardoor kon de Nederlander niet zo hard meevechten als hij graag had gewild. Het leek erop dat het een overwinning voor Leclerc ging worden, die was namelijk met schade aan de voorvleugel nog sneller dan zijn teamgenoot Sainz, maar Ferrari besloot geen risico’s te nemen en liet de coureurs niet wisselen van positie. Hierdoor behaalde Sainz wel zijn eerste Formule 1-overwinning, wat dan weer mooie beelden van het podium opleverde.

Lees ook

3. Ouderwets Hamilton - Verstappen gevecht op COTA

Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten op het Circuit Of The Americas (COTA, red.) had Mercedes al een kans op de overwinning. De meegenomen updates aan de W13 deden hun werk, en Hamilton was er meer dan klaar voor om voor het eerst sinds de Grand Prix van Saoedi-Arabië van 2021 weer eens te zegevieren.

Dit moment kwam heel dichtbij toen Verstappen leed aan een trage pitstop, maar Hamilton kon niet tippen aan de racepace van de RB18. De tweevoudig wereldkampioen wist zijn achterstand weer weg te rijden, en kwam dichtbij Hamilton. Als Hamilton en Verstappen elkaar tegenkomen op de baan, dan houden de meeste kijkers en aanwezige fans hun adem in, maar dit gevecht verliep zonder kleerscheuren.

Tien rondes voor het einde van de race lag Verstappen weer aan de leiding, en hij ging er, net als in 2021, met de overwinning op COTA vandoor. Leclerc was verantwoordelijk voor de P3 en de enige punten die Ferrari die race behaalde, Sainz kon zijn bolide in de garage parkeren na een incident met Russell in de openingsronde.

Lees ook

2. Ferrari pakt de overwinning in Oostenrijk

Voorafgaand aan het raceweekend op de Red Bull Ring kwamen Verstappen en Red Bull als favorieten aan op het thuiscircuit van de Oostenrijkse renstal. De Sprint op de zaterdag leidde wel tot een aantal verrassingen, waaronder Mick Schumacher voor een tweede keer in de punten. Ook op de zondag was Schumacher hard aan knokken, dit keer met Hamilton.

In de race was het duidelijk dat Verstappen het moeilijk had met de auto. Leclerc was ondertussen hard op weg naar een overwinning. Die wilde hij zeer graag, aangezien het in Oostenrijk alweer acht wedstrijden geleden was dat de Monegask kon zegevieren, dat was namelijk in Australië. Door de problemen bij de Nederlander haalde Leclerc hem maar liefst drie keer in. Ook Sainz zag de kansen om op de tweevoudig wereldkampioen te jagen, maar die gingen, letterlijk en figuurlijk, in vlammen op. Zijn auto vatte vlam, en daardoor kon Sainz de auto parkeren en het circuit met nul punten verlaten.

Richting de slotfase van de race werd het toch weer spannend, Leclerc had namelijk een probleem met zijn gaspedaal. Hierdoor kon Verstappen weer aansluiten, al was het gat in de laatste ronde toch te groot. De Limburger kon helaas niet meer binnen DRS-afstand komen, en had geen kans meer om een inhaalpoging te doen. Leclerc ging er op de valreep met de zege vandoor.

Lees ook

1. Lord of the Hungaroring: Verstappen maakt comeback vanaf P10

Ondanks dat Verstappen dit jaar geen zege kon boeken op de Red Bull Ring, waar hij overigens vier keer heeft gewonnen in voorgaande jaren, pakte de Limburger in 2022 wel de overwinning in Hongarije. En hoe. Op de vrijdag en de zaterdag was Red Bull wat uit balans, vooral op de zaterdag tijdens de kwalificatie, toen kwam Verstappen vanwege wat problemen met de krachtbron niet verder dan P10.

Op de zondag voelde Verstappen zich weer één met de RB18, en sneed hij door het veld om op die overwinning af te stormen. Hij spinde echter nog wel, waardoor hij genoodzaakt was om Leclerc nog een keer in te halen. Dit bleek geen probleem te zijn, en dus werd de zege later verzilverd.

Voor Red Bull was de race in Hongarije van 2022 de eerste keer sinds dat het team een race won met een coureur die buiten de top zes is gestart. De keer voorafgaand aan Hongarije in 2022 was namelijk de Grand Prix van Azerbeidzjan van 2017, die toenmalig Red Bull-coureur Daniel Ricciardo won vanaf P10. Voor Verstappen en het team was de overwinning op de Hungaroring dus een zeer goed resultaat.

Om op de poll te stemmen, open het originele artikel hier.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen