Belangrijke verhaallijnen voor de tweede helft van het Formule 1-seizoen Formule 1
Formule 1

Belangrijke verhaallijnen voor de tweede helft van het Formule 1-seizoen

Belangrijke verhaallijnen voor de tweede helft van het Formule 1-seizoen

De eerste week van de zomerstop in de Formule 1 zit erop. Deze week is alles behalve rustig voorbij gevlogen. Toch missen de meeste mensen de actie op de baan en dat zal in de laatste week van augustus weer terugkeren tijdens de Grand Prix van België. Voorlopig hebben de Formule 1-fans zich niet hoeven vervelen en tegelijkertijd kan men uitkijken naar de verhaallijnen van de tweede seizoenshelft. F1Maximaal zet de meest interessante verhaallijnen op een rijtje.

1. FIA gaat vloerregels handhaven vanaf Spa

Na de Grand Prix van Azerbeidzjan had de FIA besloten dat er iets gedaan moest worden aan porpoising. Voor de race in Canada had het bestuursorgaan al een oplossing gepresenteerd, maar daar was niet iedereen het mee eens. De technische richtlijnen die werden opgesteld gaan nu voor het eerst worden gehandhaafd. De Grand Prix van België zal het startschot zijn van het nieuwe vloerreglement van de FIA. De hoop was dat het reglement al gehandhaafd kon worden tijdens de Grand Prix van Frankrijk, maar er moest eerst een compromis gevonden worden.

De FIA had immers voorgesteld om de vloeren 25 millimeter te verhogen, maar dat kon rekenen op wat tegenstribbeling. Vooral Red Bull Racing was niet te spreken over het voorgestelde getal, maar het compromis stemt de Oostenrijkse renstal ook niet per se tevreden. Als het aan Christian Horner had gelegen dan waren de regels gebleven zoals ze zijn. Desalniettemin zullen de vloeren met vijftien millimeter moeten worden verhoogd om zo het stuiteren tegen te gaan.

Tegelijkertijd gaat de FIA ook kijken naar de flexibele vloeren in de Formule 1. De teams die het minst last hebben van porpoising zouden volgens enkele teams gebruik maken van vloeren die te veel zouden doorbuigen. Flexibele onderdelen aan de onderzijde van de auto zullen verboden worden, waardoor het voor teams lastiger zou kunnen zijn om te voldoen aan de regels van de FIA. Er mag immers niet meer dan één millimeter weggesleten zijn van de plank aan de onderzijde van de auto’s. Mercedes is heel erg blij met de verandering, Ferrari stelt dat zij een deel van hun vloer moeten veranderen en Red Bull zegt niet bang te zijn door het nieuwe reglement.

2. Wat gaan Piastri, Alpine en McLaren doen?

Op de eerste rustdag in de Formule 1 gooide Fernando Alonso een bom onder het team van Alpine. Sebastian Vettel had voorafgaand aan de Grand Prix van Hongarije aangegeven te stoppen met de Formule 1 en Aston Martin moest op zoek naar een vervanger. Vanaf dat moment is alles heel erg snel gegaan. Alonso had in eerste instantie nog gezegd dat zijn prioriteit bij de Franse renstal lag, dus Otmar Szafnauer kon met een gerust hart de zomerstop in. Niets bleek minder waar toen hij het persbericht van zijn voormalig werkgever las vorige week maandag.

Alonso gaat in 2023 het gat dat Vettel achterlaat, opvullen. Alpine besloot er razendsnel op te reageren door een dag later Oscar Piastri aan te stellen als haar coureur, niet wetende dat het team het daardoor nog gecompliceerder zou maken. Piastri reageerde gevat op zijn aanstelling. De coureur stelde geen contract te hebben ondertekend en dat hij niet voor Alpine zou rijden in 2023. Dan luidt de vraag natuurlijk: waar rijdt Piastri volgend jaar dan wel? En natuurlijk: wie rijdt er volgend jaar naast Esteban Ocon?

De antwoorden op beide vragen lijken momenteel bij McLaren te liggen. De Britse renstal is momenteel niet tevreden met de prestaties van Daniel Ricciardo, waardoor het erop lijkt dat het team de ene Australiër gaat inruilen voor de andere. Piastri is immers niet alleen de reservecoureur van Alpine, maar ook van McLaren, dus een overstap zou niet vreemd zijn. Ricciardo lijkt daardoor het tegenovergestelde pad te gaan bewandelen. Desalniettemin stelt Alpine dat het contract met Piastri overduidelijk is, waardoor de coureur geen keuze lijkt te hebben. Gaat deze zaak naar de rechtbank?

3. Gaat Ferrari leren van haar fouten of pakt Verstappen met twee vingers in de neus de titel?

Max Verstappen gaat momenteel comfortabel aan de leiding van het wereldkampioenschap. Hetzelfde kan gezegd worden over Red Bull. Desondanks had dat allemaal zomaar anders kunnen zijn. Ferrari begon het seizoen voortvarend met twee zeges in de eerste drie races, maar daarna kwam het slop erin. Een aantal betrouwbaarheidsproblemen, rijdersfouten en twijfelachtige strategieën later, en de wereld ziet er opeens minder rooskleurig uit voor de Scuderia. Mattia Binotto, teambaas van Ferrari, stelt dat het team zich alleen hoeft te richten op de betrouwbaarheid, aangezien coureurs nou eenmaal fouten maken en de strategie alleen in Hongarije verkeerd was.

Toch is het vanaf de buitenwereld duidelijk dat Ferrari genoeg te verbeteren heeft, zeker als ze Verstappen nog willen aanvallen. De Red Bull-coureur is dit seizoen uitermate consistent. Alleen in Monaco leek de Nederlander een off-weekend te hebben, maar zelfs toen eindigde hij op de derde plek. Naast zijn uitvalbeurten finishte Verstappen slechts één keer niet op het podium en dat was op Silverstone, toen de regerend wereldkampioen een stukje van de bolide van Yuki Tsunoda in zijn vloer had hangen. Het lijkt dus duidelijk: als Ferrari niet snel iets verandert, dan kan Verstappen zonder problemen zijn tweede titel ophalen aan het einde van het jaar.

Vorig jaar kwam het aan op de allerlaatste race, maar de vraag is of Ferrari het weer spannend kan maken. (Foto: Red Bull Content Pool)
Vorig jaar kwam het aan op de allerlaatste race, maar de vraag is of Ferrari het weer spannend kan maken. (Foto: Red Bull Content Pool)

4. Wat kan Mercedes nog doen?

Voor Mercedes wordt het een belangrijk half jaar. Lewis Hamilton en George Russell hebben gezamenlijk elf podiums weten te scoren, ondanks dat de W13 niet mee kan doen vooraan. De Duitse renstal moest haar problemen met porpoising zien op te lossen en dat lijkt nu eindelijk het geval te zijn. De ontwikkeling van de bolide zal in het tweede helft van het jaar dus belangrijk zijn om nog een kans te maken op een overwinning. Toch is het de vraag hoeveel tijd Mercedes gaat steken in de W13. Als de titel volledig uit zicht is geraakt, zal het team haar middelen gaan zetten op de auto voor 2023. Maar met de fouten bij Ferrari is een tweede plek in het kampioenschap allesbehalve uitgesloten.

5. Thuisraces en terugkerende Grands Prix

De tweede seizoenshelft wordt dus afgetrapt met een race op Spa, een semi-thuisrace voor Verstappen. Een week later is het wel echt zover: de Grand Prix van Nederland. Per dag gaan honderdduizend mensen kijken naar hun nationale Formule 1-held. Verstappen moet het daar opnemen tegen de Ferrari’s die goed zullen lopen op het bochtige Circuit Zandvoort; een thuisoverwinning is alles behalve zeker. Hetzelfde kan gezegd worden over de thuisrace van Ferrari. Een week na de race op Zandvoort reist de Formule 1 af naar Monza. Het circuit staat bekend als de Temple of Speed en laat Red Bull nou net goed zijn op de rechte stukken. Charles Leclerc en Carlos Sainz kunnen Verstappen dus in eigen huis pijn doen, maar de Red Bull-coureur kan Ferrari een koekje van eigen deeg geven.

Na de triple header heeft de Formule 1 weer even een aantal weken rust, mede dankzij het schrappen van de Grand Prix van Rusland. Daarna zal de sport zich opmaken voor twee races in Azië. Er zal gereden worden op twee circuits waar de Formule 1 de afgelopen twee jaar vanwege corona niet heeft geracet, namelijk het stratencircuit in Singapore en het Suzuka Circuit in Japan. Bovendien is het de eerste keer sinds 2019 dat de Formule 1 weer afreist naar het Zuid- en Oost-Azië, waardoor de Aziatische fans hebben gesnakt naar een race. Volgend jaar worden er mogelijk drie races gereden op deze gedeeltes van het continent als ook China aan de kalender wordt toegevoegd.

6. De 2026-reglementen: Porsche en Audi willen zekerheid

Vorige week hadden de teambazen eigenlijk al hun stem uit moeten brengen omtrent de reglementen van 2026, maar dit werd opnieuw uitgesteld. Maandag 8 augustus werd de nieuwe datum waarop men zou moeten stemmen. Dit wordt gedaan via de email, dus de teambazen hoeven het vakantieoord niet te verlaten om bij een vergadering van de FIA te zijn. Als er eenmaal een klap is gegeven op de nieuwe reglementen van 2026, die vooral de motoren in de Formule 1 betreffen, dan wordt de deur voor nieuwkomers officieel geopend.

Porsche en Audi wachten al een tijdje in de coulissen op de definitieve regels. Als deze reglementen de twee autofabrikanten tevreden stemmen, dan zullen zij hun intrede doen in de Formule 1. Porsche en Red Bull lijken hun samenwerking al beklonken te hebben, bleek twee weken geleden uit een document uit Marokko. De officiële bekendmaking laat echter nog even op zich wachten. Audi lijkt nog geen partner gevonden te hebben. Sauber lijkt de voornaamste kandidaat, waardoor de naam Alfa Romeo mogelijk vertrekt uit de koningsklasse van de autosport, maar er zijn meer kapers op de kust.

7. De nog op te vullen F1-stoeltjes

Silly season is begonnen, maar een conclusie lijkt nog ver weg. Er zijn immers nog een aantal teams waarbij de stoeltjes niet volledig zeker zijn. Tsunoda heeft zijn contract bij AlphaTauri nog niet verlengd, maar hij lijkt wel de eerste optie te zijn voor Helmut Marko. Hetzelfde geldt voor Zhou Guanyu bij Alfa Romeo. Daarnaast zijn er nog de stoeltjes bij Alpine, McLaren, Haas en Williams. De eerste twee zijn al besproken, maar ook bij Haas en Williams heerst er dus onzekerheid. Mick Schumacher heeft nog geen nieuw contract getekend en het lijkt over te zijn voor Nicholas Latifi. Gaan we volgend jaar een debutant zien in de Formule 1?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws