De gemiddelde Formule 1-commentator moest in Mexico behoorlijk zijn best doen om meer te praten dan George Russell. De Mercedes-coureur maakte zich eerst druk over de chaos bij de start en ging er vervolgens met gestrekt been in bij race engineer Marcus Dudley. De analisten van Ziggo Sport bespreken het verbale optreden van de Brit, waarbij vooral opviel dat Mercedes niet ingreep. Daar was een duidelijke verklaring voor.
Rob van Gameren brengt het onderwerp bij De Stamtafel ter sprake. 'Wat vonden jullie van George Russell en de boordradio's?' vraagt hij aan zijn collega's. 'Dat begint dit jaar wel een dingetje te worden. Ik vind het stoer als je zegt dat je veel sneller bent dan je teamgenoot en dat hij je voorbij moet laten', zo begint Van Gameren nog positief. Mercedes gaf uiteindelijk toe. 'Vervolgens rijd je niet weg bij je teamgenoot. Hoe dan? Dan sta je wel een beetje voor lul.'
Russell neemt de leiding bij Mercedes
Russell startte als vierde, maar verloor bij de start een plek aan Max Verstappen, die noodgedwongen de tweede bocht afsneed. Hoewel Verstappen al ver voor de remzone voor Russell reed, klaagde de Brit dat Verstappen aangepakt had moeten worden. 'Dit is vragen om een gele kaart', luidt de mening van Olav Mol. Bij het gevecht tussen Verstappen en Lewis Hamilton viel Russell vervolgens nog twee plekken terug, tot achter Oliver Bearman en teamgenoot Kimi Antonelli.
Mol toont meer begrip voor de smeekbede van Russell om de plek van Antonelli terug te krijgen. 'Op dit moment had hij gelijk. Het hele verhaal heeft zes ronden geduurd. Ze riepen dat alles te heet werd, en dat kwam doordat hij klem zat', weet de commentator. 'Toen hij vrije lucht kreeg, had hij de snelheid niet meer. Als Mercedes sneller gereageerd had, was het wél gebeurd. Ze hebben zo lang zitten nadenken.'
Renger van der Zande vindt het ook goed dat Russell zich meteen liet horen richting het team. 'Ik vond de call van Russell heel goed. Ik dacht: dit is wat je wil horen. Neem de leiding en geef aan wat je nodig hebt. Het gebeurde vijf ronden te laat', zo krijgt Mercedes kritiek. Van der Zande ergert zich wel aan de wijze waarop Russell zijn zin bleef doordrammen en het team meerdere malen voor het blok zetten. 'Alles daarvoor was een beetje jennen.'
De tekst gaat verder onder de Tweet.
'Russell lag een beetje dwars', vindt Van der Zande. Bij de start liet Russell zich dus ook al horen via de boordradio. 'Daar kun je van zeggen dat hij het lievelingetje van Toto uit aan het hangen is. Hij praat altijd een beetje naar de mond van Toto. Ik vind het ook niet om aan te horen', geeft Van der Zande toe.
Wolff afwezig
Mol denkt niet dat het toeval is dat Russell juist in Mexico zo van zich liet horen. 'Toto was er niet', weet de commentator te melden. 'Het kan dus ook zo zijn dat hij wilde zien wie de sterkste persoon in de garage is. Normaal gesproken hoor je Toto Wolff in dit soort scenario's wel met een Arnold Schwarzenegger-stem zeggen dat ze positie moeten behouden. Dan luistert iedereen, maar Toto was er niet.' Russell leek dus niemand te hebben om hem tot de orde te roepen en zag dus zijn kans om zijn zin door te drijven. Dat lukte uiteindelijk, maar hij kon Oliver Bearman nooit aanvallen en moest de plek uiteindelijk weer inleveren bij Antonelli.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties