Column | Dreef Drive To Survive nou de spot met Mercedes? Opinie
Opinie

Column | Dreef Drive To Survive nou de spot met Mercedes?

Column | Dreef Drive To Survive nou de spot met Mercedes?

Eind februari was het weer zo ver, het nieuwe seizoen Drive To Survive was beschikbaar op Netflix. Voorafgaand was het moeilijk om te weten wat er ging komen, want immers gebeurde er gedurende het 2022-seizoen niet bijzonder veel naast de zeventien overwinningen van Red Bull Racing. De spoilers betreffende de discussie tussen Christian Horner en Toto Wolff was echter wel iets dat een veelbelovende aflevering zou worden. In deze column neem ik seizoen vijf van Drive To Survive eens even grondig onder de loep.

Terwijl ik niet zo’n fan ben van het onnodig drama creëren, Will Buxton zijn commentaar en de manier waarop de serie sommige teambazen en coureurs neer weet te zetten, slingerde ook ik in het weekend voor de Grand Prix van Bahrein Netflix aan om mijn weg te banen door de afleveringen. Het kostte me welgeteld twee avonden, waarvan ik de eerste acht afleveringen in één avond had gekeken. Heel eerlijk was het een klein beetje tijdverspilling, maar wat had ik anders kunnen verwachten nadat er niet heel veel gebeurde in het 2022-seizoen?

Dreef Netflix nou de spot met Mercedes?

Het vorige seizoen van Drive To Survive stond volledig in het teken van de intense titelstrijd van 2021. Iedereen weet ongetwijfeld nog goed dat Mercedes heel lang de tijd nodig had om over Abu Dhabi 2021 heen te komen, als ze er überhaupt overheen gekomen zijn, waardoor Wolff in de laatste aflevering van het vierde seizoen van Drive To Survive verkondigde dat ‘iedereen een doelwit’ van Mercedes zou zijn in 2022.

Zoals we hebben meegemaakt was niemand het doelwit van Mercedes in 2022. Ja, Ferrari richting de slotfase, maar Red Bull was een maatje (of twee) te groot voor de Duitse renstal. Ik vond het wel grappig dat Netflix dat fragment nog een keer afspeelde aan het begin van het vijfde seizoen, waarin de serie even terugblikte op wat er in de voorgaande seizoen allemaal was gebeurd.

Het moment waarop de auto’s allemaal op de grid stonden voor een persmoment was ook wel grappig. George Russell beweerde tijdens die aflevering dat de Mercedes-bolide er ‘behoorlijk snel uitzag, maar wel anders dan de rest’, en daar had de Brit het wel bij het rechte eind. Sebastian Vettel koos echter andere woorden om de Mercedes-bolide te omschrijven. Hij vond dat de auto leek op een deegbal die op de grond was gegooid. In combinatie met die opmerking van Wolff, wetende hoe Mercedes presteerde in 2022, kon ik daar ook wel een beetje om lachen.

Dezelfde races werden constant herhaald

Het vijfde seizoen van Drive To Survive begon verfrissend. Haas-teambaas Guenther Steiner en Ferrari-teambaas Mattia Binotto waren samen op pad in een typisch Italiaanse Fiat in Italië, op weg naar de wijnvelden. Het was een leuk gezicht en benadrukt het contact dat de twee teambazen hebben. Haas is natuurlijk het klantenteam van Ferrari. Na dit begin ging het al gauw over naar de eerste race in het kampioenschap, die plaatsvond in Bahrein. De race werd belicht vanuit het perspectief van Ferrari en vanuit het perspectief van Red Bull. Charles Leclerc kwam in beeld toen hij nog optimistisch was en de kansen voor het kampioenschap van Ferrari nog positief inzag. Ook Haas kwam aan bod met de eerste kwalificatie van Kevin Magnussen.

Naast Bahrein liet Drive To Survive veel momenten zien uit de Grand Prix van Groot-Brittannie, de Grand Prix van Japan, hier en daar momenten van de race in Miami, maar veel andere races kwamen niet echt aan bod. Er werden ook wat hoogtepunten in beeld gebracht van Max Verstappen zijn overwinningen in Hongarije, Nederland en Imola. Ik vond het raar dat er geen aflevering was over Mercedes in Brazilië, want de manier waarop Mercedes dat weekend inging en verliet, met de eerste overwinning op zak, vond ik toch wel een significant moment om in ieder geval vanuit het perspectief van Mercedes te belichten, of vanuit Red Bull. Veel afleveringen waren voor mij net iets te oppervlakkig.

Het kan best een geval zijn dat de teams vonden dat Netflix te dichtbij kwam. Verstappen uitte natuurlijk al vaker zijn kritiek dat dingen scheef worden neergezet door de serie, wat een reden was waarom we hem pas in het laatste seizoen weer hebben gezien. Heeft Netflix hier iets mee gedaan? Ik denk van wel. Ik denk dat dat ook de reden was waarom het zo oppervlakkig aanvoelde. Weinig afleveringen waren voor mijn gevoel echt diepgaand. Netflix besteedde best veel aandacht aan de titelstrijd van Ferrari, het porpoisingprobleem van Mercedes en het dilemma van Red Bull met de budgetcap. Het was leuk om hier en daar een inkijk te hebben, maar daar hield het wel bij op.

Haas neergezet als de boeman ten opzichte van Schumacher

Ik denk dat Haas één van de weinige teams was dat echt een inkijk gaf en hoe het er achter de schermen aan toeging. Mick Schumacher had een lastig seizoen bij de Amerikaanse renstal en heeft die Haas-bolide een aantal keren flink total loss gereden. Dan hebben we het onder andere over de megaklapper in Saoedi-Arabië en de crash in Monaco, waarbij de auto door midden brak. Netflix wist zeker het gefrustreerde, ongefilterde commentaar van Steiner er onder te zetten, en daardoor werd Steiner naar mijn idee neergezet als de boeman.

De verontwaardigde reacties op de socialemediakanalen verbaasden me. Haas is geen opleidingsteam zoals AlphaTauri, en heeft niet de synergy met een zusterteam als Red Bull. De beslissing van Haas om Schumacher te laten gaan was naar mijn idee dan ook correct. De fouten die hij maakte kostten Haas ongelooflijk veel geld. Als Schumacher regelmatig punten had gehaald, was het misschien te vergeven, maar daar was helaas geen sprake van. Er werd veel ingezoomd op Steiner die opmerkingen maakte over de jonge Duitser. Waren sommige opmerkingen wat te heftig? Misschien wel, maar Haas is geen liefdadigheidsinstelling voor zondagsritjes. Het team had die punten hard nodig.

Waarschijnlijk de leukste aflevering: ‘Change your f*cking car’

De aflevering waar ik voorafgaand het meest naar uitkeek, was de aflevering met de discussie tussen Horner en Wolff over porpoising. Het was natuurlijk een veelbesproken onderwerp gedurende het 2022-seizoen. Mercedes was één van de teams dat het meeste last had van het gehobbel en gestuiter, dus gingen de teambazen met Formule 1-CEO Stefano Domenicali om tafel om het probleem te bespreken. Het probleem van Mercedes werd wel goed besproken in de aflevering, en gaf het een unieke inkijk en hoe een vergadering met de teambazen dus kan verlopen.

Wolff was gedreven in het voeren van de discussie, en hij gooide het op de veiligheid van de coureurs. De reactie van Horner was goud waard. ‘Jij hebt een probleem, dus pas dan je f*cking auto aan.’ Ja, daar heb ik wel een gniffeltje om kunnen laten. Meer van de discussie lieten ze helaas niet zien. Andere teambazen sloten zich aan bij de mening van Horner, al had ik graag gehoord wat de teambazen naast Horner en Wolff dachten en hoe er verder werd gesproken over het porpoisingprobleem.

Mooie woorden van Horner na overlijden Mateschitz en winnen constructeurstitel

Voorafgaand aan de race in de Verenigde Staten kwam het verdrietige nieuws naar buiten dat de Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz was overleden. Ik denk dat de aflevering wel mooi in beeld bracht dat het een emotioneel weekend was voor het team. Het gaf nog iets meer betekenis aan de racedag. De missie van dat weekend was voor Red Bull natuurlijk duidelijk: de constructeurstitel pakken. Vooral nadat McLaren-teambaas Zak Brown een brief had geschreven en Red Bull beschuldigde als valsspelers. De termen 'valsspelers' en 'fraudeurs' komen dan ook regelmatig voor.

Netflix liet zien hoe Horner een video keek waarin Pérez en Verstappen uitgejoeld worden in Austin en wat hij daar zelf van vond. Het gaf wel een unieke inkijk hoe Red Bull daar zelf mee omging. Dat gaf de kijker weer een kans om zelf een kant te kiezen, al wordt de kijker wel in een bepaalde richting geduwd. Gedurende de Grand Prix van de Verenigde Staten werd het nog even spannend, want Lewis Hamilton reed voor Verstappen na die langzame stop van de Nederlander. Ik vond dat Netflix de spanning wel goed in kaart bracht toen Verstappen Hamilton in moest halen. Altijd even een fragment van het stoïcijnse hoofd van Wolff met die bril met die dikke randen, zijn haar wat half naar achter onder de koptelefoon, en dan Horner die achter de pitmuur zit, een frons tussen zijn wenkbrauwen, half biddend dat het goed gaat tussen de twee titanen.

Horner leverde mooie woorden gedurende deze aflevering en het benadrukte hoe belangrijk het was voor de Oostenrijkse renstal om in de Verenigde Staten de constructeursbeker te pakken. Ik denk dat hier een aantal punten zijn aangestipt die we niet hebben gehoord tijdens de interviews, of in ieder geval, punten die niet op dezelfde manier waren aangestipt via interviews. Netflix heeft een manier gevonden om de rijderstitel en constructeurstitel van Verstappen en Red Bull te laten shinen, zonder dat de manier waarop er over de Oostenrijkse renstal gepraat werd het effect weghaalde.

Buxton: ‘Je wilt vooraan starten, dat betekent dat alle andere rijders achter je staan’

En één plus één is twee. Waar Horner verbaal goede dingen levert, slaat Buxton de plank mis. Ik vind Buxton best een leuke journalist, maar ik snap niet wie hem die opmerkingen toch steeds laat maken. Overigens vind ik dat Jennie Gow, de andere journaliste die ook commentaar tussen de scenes door leverde, meer informatieve dingen heeft gezegd. Hoe dan ook vind ik dat soort dingen gewoon amateuristisch overkomen.

Ik snap dat het als nieuwe fan, of als iemand die helemaal geen Formule 1 kijkt, dingen verduidelijkt en het wellicht spannender maakt, maar je hoeft, denk ik, niemand uit te leggen dat als een coureur de race wint, dat hij dan voor alle andere coureurs is geëindigd. Voor de fans die bekend zijn met alle termen, races, coureurs, kortom de F1-encyclopedie van A tot Z kennen, zijn zulke opmerkingen ronduit irritant.

Oh ja, McLaren en Alpine niet alleen in gevecht voor het WK, ook nog eens voor Piastri

Meerdere afleveringen gingen over het contractendilemma en de rijders bij Alpine en McLaren. De wereldberoemde tweet van Oscar Piastri werd nog even aangehaald, en het leek erop dat de paddock het wel grappig vond wat er allemaal gebeurde. Wat ik goed vond, was dat Netflix liet zien dat Otmar Szafnauer naar Zak Brown was gegaan om één op één te praten. De media blies het conflict natuurlijk op, waardoor er bijna vergeten werd dat de twee teambazen ook gewoon als mensen met elkaar hebben zitten praten. Desalniettemin illustreerde Netflix in deze afleveringen hoe hard de wereld van de Formule 1 kan zijn, vooral vanuit McLaren en de relatie tussen het team en Daniel Ricciardo.

Alpine kwam in de problemen toen ze Fernando Alonso niet op tijd hadden laten tekenen. Één aflevering liet dan ook zien dat Szafnauer met Alonso praatte over zijn contract. Alonso vertelde in die aflevering dat Lawrence Stroll hem had gebeld, ervan uitgaande dat Alonso bij Alpine zou blijven. De tweevoudig wereldkampioen liet echter weten dat dat nog niet was bevestigd. Daarna was Alonso gezien, en vertrok hij naar Aston Martin. Alpine kwam wanhopiger over in de media dan in Drive To Survive, maar ze lieten het wel overkomen alsof McLaren een steek onder water uitdeelde door Piastri bij hen te laten tekenen.

Heel teleurstellend: geen aflevering voor Vettel

Wat het al redelijk teleurstellende seizoen van Drive To Survive voor mij nog enigszins goed kon maken, was een aflevering toegewijd aan Sebastian Vettel. Hij heeft in 2022 genoeg mooie momenten laten zien, zowel op de baan als naast de baan. Hij is een unieke rijder en persoonlijkheid, die de Formule 1 verliet aan het einde van het 2022-seizoen. En dan komt er geen speciale Vettel-aflevering? Dat vond ik heel jammer.

Ricciardo was één van de coureurs die het meest in beeld was. Ik denk dat ik hem in alle afleveringen wel heb gezien. Natuurlijk is Ricciardo ook een goede coureur en een ontzettend grappig karakter. Maar als Ricciardo honderd keer in beeld kan komen, en Netflix een overzicht geeft van zijn grappigste momenten, vind ik dat Netflix meer moeite had mogen doen om nog een afscheid voor Vettel in beeld te brengen. Ik kan inschatten dat Vettel daar zelf niet zoveel belang bij had, althans niet om zelf daarbij in beeld te zijn of om iets te zeggen voor de camera, maar dan waren er nog zoveel andere manieren om de viervoudig wereldkampioen nog één keer te eren.

Conclusie: het vijfde seizoen van Drive To Survive was oppervlakkig

Veel meer dan oppervlakkig kan ik er persoonlijk niet van maken. Terwijl de andere seizoenen ook niet superdiepgaand waren, vond ik wel dat daar iets meer verhaal in zat. Ik denk dat ik het op die manier het best kan verwoorden. De afleveringen in dit seizoen sprongen van hot naar her, veel races werden niet eens belicht, momenten die er naar mijn idee echt in hadden moeten zitten kwamen er niet in voor. Bij sommige afleveringen kwamen sommige momenten opeens naar voren, zoals het dilemma van Red Bull met de budgetcap. Dan ging het opeens ‘oh ja, dat gebeurde ook’, maar echte diepgang zat er niet in. Er miste iets. Al met al keek het nog best prettig weg.

Misschien is dat het gevolg van de coureurs die aangaven dat er een vertekend beeld van hen wordt geschetst door Netflix, dat Netflix daarom niet zo goed meer de behind the scenes in beeld kan brengen. Wolff gaf aan dat het best eng was hoe dichtbij Netflix kan komen, en misschien hebben ze daar een rem op gegooid. Al denk ik dat dit seizoen best goed de werkelijkheid liet zien, en vooral de inkijk hoe het er bij Ferrari, Mercedes, en Red Bull aan toeging gedurende moeilijke momenten in het seizoen werd goed in beeld gebracht, al dan niet door elkaar. Netflix leunde wel echt weer op het karakter van Steiner. Maar goed, ik heb er nu wel kritiek op, maar ik heb de serie ook in twee avonden uitgekeken en weer mijn steentje bijgedragen aan de kijkcijfers.

Het lijkt me beter als er een soort volgorde komt in de afleveringen. Een logische volgorde van race naar race, of wellicht van team naar team. Dat gebeurde nu ook min of meer, maar de teams zijn niet evenveel in beeld geweest. Ik had graag iets meer van AlphaTauri gezien, of van Williams en Aston Martin. Het zesde seizoen van Drive To Survive is al bevestigd, dus het zal mij eens benieuwen wat er dit seizoen allemaal gaat gebeuren en wat Netflix er dan van gaat maken.

Poll

Wat vond jij van seizoen vijf van Drive To Survive?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws